Gepost in Reviews door Edwynn op 25-11-2011

8. The Giant
9. Hymn 2
10. Judas Priest
11. Crawl
12. The Constant
13. Revolution Screams

Hij lag een hele tijd op de plank, maar uiteindelijk ligt hij dan ook in de schappen van de winkels. Het eerste studioalbum van New Yorkse metalband sinds 2003 en het eerste studioalbum met zanger Joey Belladonna sinds 1990.

Al in 2005 ruilde de band toenmalige zanger John Bush en toenmalig gitarist Rob Caggiano voor oudgedienden Joey Belladonna en Dan Spitz om in de meest succesvolle Anthraxbezetting te gaan touren. Dat bleek een succesvolle operatie en het leverde een aardige live cd en dvd op. Een nieuw album uitpoepen bleek een iets lastigere klus. Interne strubbelingen leidden tot opnieuw een vertrek van Joey Belladonna en ook Dan Spitz vertrok. Rob Caggiano keerde weer terug en met de volslagen onbekende zanger Dan Nelson werd Worship Music opgenomen. In deze bezetting werd ook nog eens getourd. Niet veel later vertrok Dan Nelson alweer of liever gezegd: hij moest vertrekken. John Bush kwam weer in beeld om resterende optredens af te werken. Hij zou ook het album dat klaarlag gaan inzingen. En om het draaideurfeestje compleet te maken vertrok de laatste weer om het veld te ruimen voor opnieuw Joey Belladonna.

Met Joey Belladonna werd nog wat geschaafd aan Worship Music om hem vervolgens de boel opnieuw in te laten zingen. Het resultaat ligt dan nu eindelijk voor ons. Je zou verwachten dat met volle overtuiging werd teruggegrepen op de Spreading The Disease of Among The Living, maar dat is slechts ten dele waar. Anthrax komt op Worship Music met een volwassen, modern metalalbum met een enorm hoog meebrulgehalte.

Na een kort intro barst Earth In Hell los. Dit nummer bevat nog wel wat drukke thrashy riffs en is ook behoorlijk up tempo. Fight ‘Em Till You Can’t Fight ‘Em verwijst in de opening onmiddellijk naar Gridlock van het Persistence Of Time album. De rest van het album is een stuk bedeesder van aard. Van pure thrash of speedmetal is beslist geen sprake. Eerder hebben we hier te maken met een moderne variant op Judas Priest en Iron Maiden. Heavy metal om je vuisten bij in de lucht te gooien. Een teleurstelling? Welnee. Kom tegenwoordig nog maar eens om een echte kraker als The Devil You Know. Het nummer kent een geniale brug en refrein die zich onmiddellijk in je hersenpan verankeren zonder ook een moment te gaan vervelen. Zo in het midden valt het punky The Giant zo ineens op. Het nummer heeft een heel klein beetje van het branie-achtige karakter van de oude albums. Het valt op tussen de rest van het materiaal dat toch ook behoorlijk serieus van toon is.

En Joey Belladonna? Hij zingt beter dan ooit in mijn beleving. Omdat hij wat ruiger klinkt dan vroeger, kan Anthrax serieuzer klinken dan vroeger. Zodoende sluit het album net zo gemakkelijk aan bij voorganger We’ve Come For You All als bij de albums uit de hoogtijdagen. Worship Music is geen uitdagend album geworden. Wel een gevarieerd album dat een traditioneel metalen hart best wel iets sneller kan laten kloppen. Totdat er eindelijk eens wat jongere bands opstaan die de oude garde nu echt eens overbodig komt maken.

Joey Belladonna - zang

Scott Ian - gitaar

Rob Caggiano - gitaar