Acid Witch - Midnight Movies

Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 10-04-2015

01. I'm Back
02. After Midnight
03. Soldiers of the Night
04. Partytime

Het Amerikaanse gezelschap Acid Witch is hier al eerder aan de orde geweest; hun basic metal is doorspekt met de voorliefde voor horror - een fijne combinatie die mij best bevalt. Ook het nieuwste wapenfeit van de band, EP Midnight Movies heeft horror als hoofdthema, de titel verklapt zelfs waar de inspiratie vandaan komt.

Acid Witch heeft deze keer vier nummers gecoverd die deel uitmaakten van de soundtracks van klassieke horrorfilms uit de jaren '80. Vooral nummers van min of meer mainstream rock/metalbands werden daar in die tijd voor gebruikt. Zo horen we hier: I’m Back van Sorcery uit de film Rocktober Blood (1984), After Midnight van Fastway uit Trick Or Treat (1986), Soldiers Of The Night van Black Roses uit de film Black Roses (1988) en Partytime van 45 Graves uit The Return Of The Living Dead (1985, mijn absolute favoriet uit dit rijtje).

De muziek van Acid Witch is zoals gebruikelijk zeer herkenbaar. De bestaande nummers hebben door de milde toevoeging van doomy elementen en het voor de band zeer typische orgelgeluid het vertrouwde geluid verkregen. Ook het gebruik van samples uit de films - sowieso al een handelsmerk van de band - kan hier uiteraard niet ontbreken. Waar dat tenslotte ook nog aan bijdraagt is de al even herkenbare, ietwat oubollige productie; inderdaad ook een handelsmerk van Acid Witch.

De sfeer zou ik eigenlijk willen omschrijven als melig en cheesy. Eigenlijk allesbehalve horror. Natuurlijk zit er er wel een creepy randje aan deze muziek, die op zich best donker is (vooral I'm Back bevalt me prima). Het artwork helpt daar ook een handje aan mee, en doet me denken aan lekkere old school videotapes uit de jaren '70 en '80. Geen verrassingen hier dus, zowel qua geluid, uitvoering als verschijningsvorm. Maar ik mag dit wel! Acid Witch zal ik dan ook zeker blijven volgen.

Timothy "Shagrat" Jenkins - vocals, bass

Slasher Dave - vocals, keyboards

Michael "Mike Tuff" Erdody - guitar