Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 26-03-2013

5. Demon Midwife (02:50)
6. Red Spider (03:37)
7. Zodiac (03:17)
8. B.T.K. (Bind, Torture, Kill) (04:13)
9. Monster of the Andes (03:20)
10. Art of Killing (06:18)

Chaos Synopsis is afkomstig uit Sao Paulo, Brazilië, en bestaat sinds 2005. Na wat demo's/singles en de daaropvolgende eerste shows werd het pas echt serieus met het debuutalbum Cult Ov Dementia in 2009. Het leverde de band de nodige optredens en status op zodat eind 2012 een volgend album opgenomen kon gaan worden. Qua muziek kunnen we de band inschalen in de bekende hardere thrash/death mix die we kennen van meerdere bands van zuidelijke afkomst.

Art of Killing is dus het tweede album van Chaos Synopsis, het is een heus conceptalbum en gaat over de motieven, modus operandi en levensstadia van negen seriemoordenaars over de hele wereld. Elk nummer behandelt dus een min of meer bekende seriemoordenaar en diens kunstjes, de kunst van het moorden; niet helemaal nieuw meer natuurlijk, maar ideale inspiratie voor extreme metal zou ik zo zeggen.

Opener Son Of Light overtuigt me nog niet direct. Het nummer begint groovend, midtempo, voordat de thrashriffs me om de oren vliegen. De muziek is hard en gemeen(d), net als de krachtige zang. Maar heel bijzonder vind ik het in eerste instantie niet, wel lekker om te horen. Die midtempo groove zullen we wel vaker tegen komen, zoals in Rostov Ripper, en dan blijkt het toch een welkome afwisseling temidden van de snelle thrashpassages en andere nekbrekende stukken. Over het gehele album zal die variatie uiteindelijk goud waard blijken.

Bay Harbour Butcher klinkt wel een beetje apart en heeft af en toe een wat 'raar' knisperend gitaargeluid. Het nummer bevat verder gierend gitaarwerk en de nodige headbangstukken, maar vooral veel (onverwachte) tempowisselingen. Een nummer dat je absoluut bij de les houdt. Niet elk nummer blijkt vervolgens even sterk te zijn, er volgen er nu een paar: Demon Midwife, Red Spider en Zodiac (met sample), die weliswaar strak en snel, maar verder niet opvallend langs je heen scheuren.

Chaos Synopsis heeft overduidelijk het best voor het laatst bewaard. BTK (Bind, Torture, Kill) opent met vette thrashriffs en lijkt in eerste instantie ook niet veel speciaals te herbergen. Maar ergens halverwege horen we opeens een paar heel aparte vervormde southern rock / blues akkoorden die me in de oren klinken als van een slidegitaar of iets dergelijks. Kijk, zo hou je de aandacht van de luisteraar vast.

Monster Of The Andes begint met heavy riffs en een lekker baslijntje, dit geeft het intro van dit nummer een lekker duister sfeertje, dat we ondanks het donkere thema van het album eigenlijk te weinig horen. Helaas vervalt het nummer daarna al snel weer tot hetzelfde stramien als de rest van de nummers. Wel weer een lekkere vette solo trouwens.

De grootste verrassing komt echter op het allerlaatst. Het afsluitende titelnummer is instrumentaal en bevat opvallende elementen, zoals een opening met akoestische gitaar en een opvallende rol voor de bas. Ook komt hier die slide / southern rock achtige gitaar weer terug. Vooral doordat het nummer niet te snel is kunnen de muzikanten goed laten horen wat ze kunnen, en is het voor de luisteraar ook allemaal goed te volgen. Dat er ook nog vioolspel voorbijkomt is helemaal verrassend, misschien wel iets om in toekomst wat vaker mee te doen. Een goede samenvatting van het album derhalve, waaruit dan echter ook blijkt dat Art Of Killing weliswaar een aangenaam album is om te beluisteren, maar tegelijkertijd ook laat horen dat Chaos Synopsis niet echt iets nieuws te bieden heeft.

Jairo - Bass, vocals

JP - Guitar, bass

Marloni Santos - Guitar