Gepost in Reviews door Linda Heeringa op 30-06-2014

08. Eternal Breeze
09. Mechanical Ethos
10. Encounter at Chronos' Maze
11. Indigo
12. Healing
13. Horizons

Het Spaanse Diabulus in Musica is een van de grootste rijzende sterren aan het Female Fronted firmament. Na het succes van The Wanderer in 2012 duiken ze op alle grote festivals op als headliner. Nu is het tijd voor hun derde plaatje Argia; een waar testimonium aan hun welverdiende succes.

De intro Et Resurrexit (Libera Me), een epische introductie, neemt je mee naar verschillende werelden, want je hoort zowel oosterse als mediterrane klanken in dit mooie stukje muziek. Dan komt From The Embers je verrassen met een lekker catchy refrein, afgemaakt met een lekker episch sausje van Latijnse koren die net niet over the top zijn. Kortom; precies goed! De grunts krijgen alle ruimte door de muziek op het moment dat Gorka Elso zijn strot losgooit vrij van opsmuk te laten, waardoor zowel het rauwe als liefelijke van deze band goed tot hun recht komen.

Inner Force doet met vlagen wat denken aan het flitsende, techno-achtige werk van Amaranthe. Toch geeft de beheerste sopraanstem van Zuberoa Aznárez wel het genre de eer die het verdient. Zuberoa laat weer horen hoe mooi de Spaanse taal ook in dit genre past in het vurige Furia de Libertad, dat ze samen zingt met de al even getalenteerde Ailyn Giménez (Sirenia); en ook een gitaar-bijdrage bevat van onze 'eigen' Ad Sluijter (ex-Epica). Maitagarri gaat de wat meer folky kant op en blijft eerst ook redelijk kalm klinken. Echt een lekker nummer om op mee te walsen, wat hier en daar wat weg heeft van een zeemansballade. Later komt er flink wat meer schwung in en krijgen we een duister dubbel-bassdrum festijn.

Na de sprookjesachtige doch sinistere intermezzo Sed Diabolus die bol staat van Spaanse cultuur, gaan we weer lekker ouderwets knallend verder met Spoilt Vampire. Overlopend van grunts en nimmer aflatend gitaargeweld op standje ‘shred till I bleed’ is dit een echte succes-headbanger. Dit alles vormt een mooi contrast met de wonderwereld die volgt in Eternal Breeze, die makkelijk de ‘Let It Go’ kan worden van het symphonic metal genre. Jankende gitaarsolo en tinkelend pianootje inbegrepen. Mechenical Ethos is een lichtelijk complexe beuker met veel afwisseling en een wat slepend, melancholiek refrein.

Encounter At Chronos’ Maze is een epos in hapklaar formaat, met de heerlijke opera strot van Thomas Vikstrom (bekend van o.a. Therion, Stormwind en Candlemass) op de gastvocalen. Het nummer voelt echt aan als een avond bij een Spaanse opera, dat een prachtig maar toch duister verhaal vertoont. Indigo is de volgende ballad, waar liefelijk harpgetinkel de boventoon voert. Wanneer je net een visioen van een nacht vol sterren voor je hebt zweven, komt Healing je van de droom genezen door keihard te beginnen en je dan met een vrolijk, huppelend nummer voor te schotelen, alsof het je wilt beetnemen. Deze eindigt supergroots met een prachtig opera-intermezzo van Zuberoa, gevolgd door een spetterend laatste refrein. Argia krijgt een bescheiden maar passend einde met Horizons, dat toepasselijk getiteld is, want het is alsof je de muziek met de avondzon ziet vertrekken.

Ze zijn gegroeid, onze Spanjaarden. Waar The Wanderer mij niet helemaal heeft kunnen overhalen, heeft Argia alle zeilen bijgezet en mij dubbel en dwars overtuigd van hun kunnen. Echt een van de beste plaatjes die dit jaar is uitgekomen, vind ik!

Gorka Elso - Keyboards, Samples, Vocals

Zuberoa Aznárez - Vocals, Flute, Harp

Odei Ochoa - Bass