Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 10-01-2015

18.Losers Of The Earth
19.Fall Of Cimbria
20.Call For The Children
21.Iron Bars
22.Crucifying The Virgins
23.Insanity

Leuk zoals er af en toe eens obscuur materiaal wordt heruitgebracht van zo'n 'goed bewaard gebleven geheim' uit een ver verleden. Deze keer is het de beurt aan Battle Cross, een Deense heavy metalband die actief was in de tweede helft van de jaren '80. In die periode bracht deze band twee demo's en een tweetal nummers als bijdrage aan een split-album uit; die tien nummers beslaan de volledige discografie van de band. Aangevuld met live-opnames - waartussen ook nummers zitten die niet op een van de studio-opnames verschenen zijn - brengt het eveneens Deense Horror Records dit overzicht uit als 'compilatie van de meest onderschatte Deense metalband uit de jaren '80'. Waarvan akte.

Aangezien de oorspronkelijke mastertapes van de studio al lang niet meer te vinden waren, is het studio-materiaal allemaal overgenomen van originele demo-cassettes(!) en vinyl. De opnames van de live shows zijn ook overgenomen van de master-cassettes. Al het materiaal is zorgvuldig gemasterd - speciaal met het oog op het verschijnen op vinyl - in de gerenommeerde Lundgaard Studios door Charlie "Goodtime" Jensen (die ook de producer was van de originele demo's).

De verpakking van deze release doet meer dan recht aan de authenticiteit van het materiaal. Het album komt als een dubbel LP met extra 7" (in eigen hoes), allemaal verpakt in een zware klaphoes met een prachtig en zeer uitgebreide zilveren foliedruk op zowel voorkant, achterkant als de binnenkant van de gatefold. Bovendien bevat de release een 12 pagina's tellend 12" x 12" boekje dat uitgebreide liner notes van zowel zanger Henrik als Horror Records bevat, en daarnaast nog alle teksten, originele demo covers, zeldzame en nooit eerder vertoonde foto's, knipsels uit tijdschriften enzovoort. Een echt tijdsdocument dus!

En verdraaid, dan staat er ook nog muziek op. Volgens de bijgeleverde info klinkt het materiaal nu beter dan het indertijd deed; dat geeft al te denken natuurlijk. En dat bedenkelijke geldt uiteindelijk ook voor de muziek, die eind jaren '80 al min of meer achterhaald was. Natuurlijk is het voor de liefhebber smullen van deze oubollige, maar technisch sterk uitgevoerde heavy metal. De riffs mogen er wezen, de muziek is lekker catchy, de bas rommelt en de drums roffelen er lustig op los. De gitaarsolo's zijn ouderwets maar in het kader van deze muziek lekker in het gehoor liggend. Helaas vind ik de (old school cleane) zang wat mat, die springt er jammer genoeg niet echt uit.

Ik ben wel benieuwd hoe het materiaal van Metal Cross geklonken zou hebben als het materiaal wat beter van kwaliteit was geweest, of zelfs opnieuw opgenomen. Want nummers als het veelzijdige The Evil Eye, het wat logge/lekker heavy April 27th (bas!) of het prototypische instrumentale Metal Cross mogen er stiekem best wezen. De band laat horen dat ze de diverse aspecten van de klassieke heavy metal, van ingetogen via midtempo tot opzwepend, allemaal prima beheersen. Nee, geen originaliteitsprijs, maar wel heerlijk om even gehoord te hebben.

Henrik Kjellerup - vocals

Michael Hartmann - guitar

Jon Lybæk - guitar