Gepost in Reviews door Peter van der Wielen op 23-08-2012

01. Black Harmony
02. No More Pain
03. You, The Only
04. My Beloved Hate (New Edition)
05. Me Against The Music (Britney Spears cover)
06. Pacific (Zodiac cover)

Nova Art is een Russische band die in 2000 geformeerd is rondom componist en zanger Andrey Nova. Ze maken moderne, ‘intelligente’ heavy muziek geïnspireerd door ‘art-rock’, heavy en progressieve metal, met elementen van alternatieve en nu-metal. Een hele zin vol om weer te geven wat voor muziek een band eigenlijk maakt. Als dit je niet aanspreekt hoef je wellicht niet verder te lezen.

Hun eerste optreden deden ze in 2003 op InProg 2003 in Moskou. In 2004 hebben ze een zelf geproduceerd demo-album uitgebracht, The Art Of Nova, welke ze in 2005 opnieuw met enkele aanpassingen als officieel eerste album hebben gelanceerd. Na in 2005 een mini-tour door Rusland te hebben gedaan, werden ze in 2006 gevraagd voor het Nederlandse ProgPower Festival. Op 1 oktober speelde ze daar met o.a Dark Suns, Communic en Riverside. Ze kregen lovende kritieken, en waren ook de eerste Russische band op dit festival. In 2009 hebben ze ook nog Follow Yourself uitgebracht.

Nu is hier dan hun derde album, in dit geval een mini-cd, met 6 nummers waarvan één heruitgave en twee covers! Dus uiteindelijk maar drie nieuwe nummers. En wat voor nummers. De cd begint met Black Harmony, een erg gevarieerd nummer waar alle Nova Art’s muziek stijlen in voor komen. Het begint met een gitaar riedel, waarna de rest mee riedelt, gevolgd door een vette gitaar riff. Zanger Andrey laat horen dat hij verschillende stijlen beheerst, van cleane zang tot grunt. Halverwege gaat het tempo er even uit door een keyboard intermezzo (wat ik erg jammer vind). No More Pain is ook weer zo’n gevarieerd nummer waarin de verschillende stijlen gecombineerd worden. Er is zelfs een rol weggelegd voor een zangeres, die qua stem goed in het geheel past. You, the Only is het laatste nieuwe eigen nummer, ook weer een nummer met een eigen stijl.

My Beloved Hate is een 'nieuwe' uitvoering van een nummer dat op hun eerste album staat. Ik weet helaas de verschillen niet. Maar dit luistert ook weer lekker weg, het begin is erg rustig maar halverwege het nummer gaat het tempo weer wat omhoog. Me against the Music is een cover van de alom geliefde Britney Spears. Ik denk dat ze zich rot schrikt als ze deze versie hoort. Ik denk dat de band trots kan zijn om van zo’n klote nummer toch nog iets moois te hebben gemaakt, met echte instrumenten en zang. Pacific is een cover van Zodiac, een band uit de jaren '80, een van de eerste Russische electronische muziek pioniers, qua stijl vergelijkbaar met Kraftwerk. Na het origineel te hebben gehoord via Youtube kan ik niet meer zeggen dat het erop lijkt, alleen hebben ze wat meer gitaren gebruikt in plaats van keyboards.

Verder kan en wil ik niet veel slecht zeggen over deze plaat; alles ligt goed in de mix, alle instrumenten zijn even goed te horen. Goede melodieuze en gecompliceerde instrumentale stukken, Petrucci (Dream Theater) achtig gitaar geluid, en goede ervaren muzikanten. Ik denk dat menig ruim denkende metalfan deze plaat een kans moet gunnen. Top!

Andrew Nova - vocals

Konstantin Ganulich - bass

Stanislav Kulikov - drums