Gepost in Reviews door Linda Heeringa op 19-09-2014

06. Butterflies
07. Mourning After II
08. Dreamwalk II - The Descent (Album Exclusive Track)
09. Shock Awakening (Album Exclusive Track)
10. Jimmy
11. Some Things II

TDW staat simpelweg voor Tom de Wit (ook wel bekend van Mind:Soul) en zijn solo album - of nou ja, solo? Met welgeteld 14 gastmuzikanten erbij kan je spreken van al een flink project - heet Music To Stand Around And Feel Awkward To. Een album dat eigenlijk per ongeluk ontstaan is. Als je de titel ziet, weet je al helemaal niet meer wat je te wachten staat! Maar daar hebben we recensenten zoals ik voor, die tijdens haar twee wekelijkse treinritje naar Enschede weer tijd vrijmaakt om het je te vertellen.

Het eerste nummer Some Things neemt je mee naar de wereld waar je meestal in terecht komt na het roken van een fijn jointje. Chill, niks aan de hand sfeertje, dat een nummer later weer lekker opgeschud word met Chameleon. Toch blijft dat relaxte sfeertje hangen, met name door de cleane en kalme stem van Tom, en een vrolijk synthje dat hier en daar opduikt.

Surface Scratching gaat al wat meer richting het bizarre chaotische, waar vocale harmonieën die soms doen denken aan de Beatles en soms aan Metallica zich vermengen met afwisselende melodieën, sinistere riffs en duikelende basloopjes. Heading Back pakt weer terug op dat rustige sfeertje van eerst, met hier en daar een gitaarsolootje om bij weg te dromen. Deze vloeit naadloos over in Home, dat ook weer een redelijk dreamy plaatje blijkt, maar toch ook weer zwaar en rauw. Vaag? Ja. Maar het klinkt gewoon erg lekker!

Butterflies is een droevige, melanscholieke ballad geleid door piano en geweldig uitgedachte vocale partijen. Gelijk word je weer wakker geschud door Mourning After II, waar de gastvocalen worden gedaan door Rosita Reitsma (Ex-Carthago, Ex-Amberlinn), en dit nummer zich ontpopt tot een spannend duet met diepe riffs, catchy refreinen en een eerie klinkende viool solo door Laura ten Voorde (Adeia).

Dreamwalk II – The Descent is een goed uitgedachte klapper die ook weer heel fijn en rustig begint, kalm als zwevende wolkjes op een zonnige zomermiddag. Maar zoals we weten, duren dat soort weerberichten nooit lang en gauw krijgen we onweer. Het dondert brute gitaren en grunts flitsen als bliksemschichten door het sporadische getinkel als fijne regendruppels heen. Een vloedgolf aan epicness volgt, waar en paar merkwaardige solootjes en andere vreemde elementen doorheen huppelen. Na al dat rare gedoe pakt TDW weer terug op standje bruut, epic en onvoorspelbaar en eindigt dit nummer groots en ergens ook weer anticlimactisch. Tja, het moet raar blijven.

Na de onheilspellende intermezzo Shock Awakening gaan we door naar Jimmy. Ook Jimmy duikelt qua melodie van hot naar her. We horen hier een paar merkwaardig earcatchers. Een soort rap stukje halverwege, iets verderop een stukje kippenvel wekkende a capella en we sluiten af met beatbox. Omdat het kan natuurlijk!

We sluiten af waar we begonnen zijn, met de tweede klapper Some Things II. De violen in de intro beloven iets groots, en TDW stelt niet teleur. Aan de ene kant verslavend catchy, en aan de andere kant weer op een of andere manier raar en ongewoon. Ook hier horen we weer een stukje rap a la System of a Down, waar tussendoor een stukje klassiek komt wurmen. Vervolgens krijgen we een stuk random gitaar soundscapes, flitsende gitaarsolo’s en waar Tom de meeste tijd best chill en rustgevend heeft gezongen, brult je hier een krachtige, levendige stem je tegemoet en kunnen we ook spreken over een echte grand finale.

Ik zit weer bijna te headbangen in de trein en dat is altijd een goed teken! Dit is geen Music To Stand Around and Feel Akward To maar Music To Headbang and Rock Your Butt Off To! Het is echt een geweldig vreemd eendje en limitid edition ook nog, want van het fysieke album zijn maar 300 stuks verkrijgbaar! En alleen op die editie hoor je de nummers Heading Back, Dreamwalk en Shock Awakening. Voor de rest moet je maar naar de TDW website. Ik ga in elk geval mijn best doen om 1 van die 300 in mijn cd kast te krijgen.. dit is TE goed om te laten liggen!