Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 21-04-2011

1. Shattered Earth Volcano (4:06)
2. Black Tusk Retaliation (4:53)
3. Crest Of The Forgotten (3:40)
4. As a Leaden Sun Shineth Upon (3:41)
5. A Steep Slope to Desolation (7:22)

Ogen werd opgericht in 2010 als een soloproject van mastermind Hartagga die de wens had om het gebied van extreme metal te verkennen en zijn muzikale horizon te verbreden. De te volgen weg was voor hem vanaf het begin duidelijk: vanuit de vroegste stadia van het project was Ogen bedoeld om zijn standpunt en composities bij te dragen aan het steeds veranderende genre black metal. Met dit in het achterhoofd werd de vijftrack EP Black Metal Unbound gecreëerd en is Hartagga er in elk geval in geslaagd om zijn eigen visie op muziek in het algemeen en black metal in het bijzonder weer te geven. Het voordeel is dat je hier niet een standaard, voorspelbaar black metal product voorgeschoteld krijgt.

De muziek van Ogen is voor dit genre dan ook vooral toegankelijk. Ik zou het zeker omschrijven als atmosferisch, harmonieus. Dit in tegenstelling tot veel artiesten die kiezen voor snelheid om de snelheid en het geluid zo smerig mogelijk willen hebben. Ogen kiest vooral voor afwisseling door de midtempo black metal te combineren met melodieuze, bijna rustgevende klanktapijten. Dit klinkt ongetwijfeld vreemd als een omschrijving waar het om black metal zou moeten gaan, maar ik kan het niet anders zeggen. De zwarte metalen rand is in de muziek zeker aanwezig, maar heeft niet de overhand, de muziek ademt vooral een vervreemdende sfeer en harmonie uit.

Opener Shattered Earth Volcano zet de toon met een lekkere en toegankelijke gitaarriff, aangevuld met pittige drumpartijen en een niet overheersende, gestroomlijnde scream. De volgende track doet daar niet voor onder, deze is zelfs nog wat relaxter en kent met name door het gitaarwerk wat post rock invloeden. Verrassend zijn hier de wat cleanere zangstukjes, die we overigens ook later nog een keer tegenkomen. Crest Of The Forgotten is daarna wel een onvervalste snelle black metal beuker, het enige op deze EP.

As A Leaden Sun Shineth Upon begint met hetzelfde gitaarthema als waar Black Tusk Retaliation mee eindigde, maar slaat dan na 40 seconden onverwacht om in een death metal stamper. Even lekker headbangen tussendoor! Want daarna gaat het thema gewoon weer door waar het gebleven was. Ook hier weer dat stukje cleane zang, al met al een verrassende track. Dan zijn we al weer aangekomen bij het laatste nummer, de tijd vliegt voorbij. Dat is weer een fraaie sferische track, wederom mooi toegankelijk riffwerk, met aan het einde wederom een verrassing die ik niet wil verklappen. Over het geheel vind ik Black Metal Unbound een interessante EP, gevarieerd en soms verrassend, die daardoor zijn titel zeker eer aandoet.

Hartagga - Vocals, All guitars/bass

Mjøllnir - Session Drums

George Kosmas - Guest vocals