Gepost in Reviews door Edwynn op 23-03-2012

3. Chemistry Arrives (6:11)
4. The Warrior Mentality (5:27)
5. Below (6:49)
6. We, The Black (5:56)
7. Man On The Outside (4:54)
8. The World’s Greatest Cynic (9:10)

Tribune is een Canadese band die in de vorm van Elder Lore/Dark Arts zichzelf voor het eerst op plaat aan ons openbaart. De band kwam in 2004 bij elkaar, bouwde aan een geduchte livereputatie en een daaruit voortvloeiende bescheiden trouwe fanschare. Vervolgens verscheen in 2009 een demo en nu in 2012 worden we getrakteerd op de allereerste langspeler.

Vanwege de fantasieprikkelende titel en het ietwat afwijkende artwork, verwachtte ik met een occult metalgezelschap van doen te hebben. Maar niets bleek minder waar. Met een bruut, aan Autopsy herinnerend death metal brulstuk, verrijst de band uit het donkere moeras waarin ze lag begraven om na enkele momenten over te schakelen naar een metalcore/thrashy modus. Compleet met cleane zang die af en toe wat hardcore randjes vertoont. It Came From The Swamps. Aangenaam, ik ben de openingstrack.

Een lekkere mengelmoes aan stijlen gebracht met een proggy schwung waarin de muzikanten kunnen laten horen dat ze weten hoe ze hun gereedschap moeten gebruiken. Vooral het frivole baswerk valt in positieve zin op. Ook de anderen staan beslist hun mannetje. De slagwerker mag met een ratelende drumsolo in Below zijn kunnen demonstreren.

Wat meer gescheur op de gitaar was wel welkom geweest. De nummers luisteren uitstekend weg, maar ze missen wat bite. Ook stoort het voortdurende geschakel tussen cleane stem, hardcorescreams en de diepe grunts me. De aparte cleane stem vergt wat gewenning maar als alleen die stem gebruikt was, had dat voor meer coherentie kunnen zorgen. Mijn gedachten dwalen bij die stem vaak af naar Act III van Death Angel, zonder dat de muziek daar direct aan refereert. Tribune is een leuke nieuwkomer met veel potentie die, als ze wat meer eenheid in de nummers zou kunnen brengen, best een stevige voet in de metalen bodem zou kunnen zetten. Graag dan wel de eigenwijzigheidjes zoals de eerder genoemde drumsolo in Below of de plotselinge Black Sabbath worship in datzelfde Below behouden. Dat geeft een band karakter.

Bryan Baker - zang

Terry Andersson - gitaar

Jason Brown - drums