Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 17-11-2013

01. Unrest for Melancholy Men (God Rest Ye Merry Gentl
02. Earthen Kings (We Three Kings)
03. Nutcracker: Dance of the Sugar Plum Fairy
04. Greensleeves
05. O Come, O Come, Azrael (O Come, O Come, Emmanuel)

Wordt je ook zo moe van die eeuwige dezelfde en dodelijk saaie Kerstliedjes? Dan is hier Death Metal Christmas – Hellish Renditions Of Christmas Classics; die staat vol met vernieuwde arrangementen, blastbeats, double bass drums, helse gitaarsolo's en vooral nieuwe teksten. Het thema van de klassieke Kersthymnen was de basis voor de muziek. Al het andere (solo's, intro's, outro's, harmonieën enzovoort) staan in dienst daarvan. Het was voor de makers vanaf het begin af aan erg belangrijk dat dit album niet als een grap gezien zou worden, maar als een serieuze plaat, die ook buiten de kerstperiode kon overleven.

J.J. Hrubovcak, in het dagelijks leven bassist bij Hate Eternal, maar ook bekend van onder anderen Monstrosity, Vile en Azure Emote, componeerde en produceerde deze Hellish Renditions Of Christmas Classics. Hierbij vroeg en kreeg hij de hulp van broerlief Mike (het blijft een familiefeestje natuurlijk, he), schreeuwlelijk van eveneens Monstrosity, Vile en Azure Emote. Daarnaast verzorgde hij tevens het artwork voor deze release. Hij is tevens gekend om z'n vele kunst(werken) voor anderen en ook buiten de muziekwereld. Om de namedropping maar helemaal compleet te maken: Hate Eternal mastermind Erik Rutan was de engineer, en mix en mastering waren in handen van Brian Elliott (Mana Recording Studios in St. Petersburg, Florida).

Aangezien veel liederen die eeuwen geleden al geschreven zijn, op zich al donker zijn van aard, waren ze voor de hand liggende keuzes voor dit concept. De teksten zijn veranderd om een mogelijke toekomst te laten zien het het ook had kunnen aflopen met de mensheid. Het concept focust zich op Azrael, de engel van de dood volgens sommige islam, sikhs en Hebreeuwse overleveringen. Het verhaal volgt een kind (Azrael dus) dat geboren is in een rijke familie die sterk betrokken is bij politiek en bestuur, macht dus, door de generaties heen. Het kind is voorbestemd om de wereldleiders zodanig te manipuleren dat zijn ideeën de oplossingen zullen zijn voor alle problemen. Als hij eenmaal de alleenheerschappij heeft draait de wereld alleen nog maar om hem en doopt hij de mensheid in dood en verderf. Het gaat over de anti-Jezus dus, zeg maar.

O ja, dan moet ik het ook nog even over de muziek gaan hebben. Genoemde bands geven een aardige indicatie van wat je kunt verwachten. De gebroeders Hrubovcak gaan helemaal los op grauwe death metal, van slopend trage doomdeath tot ultrasnelle blastende passages. Eenmaal luisterend naar de muziek lijkt de tekst maar bijzaak, al herken je in die muziek wel de bekende thema's van de bestaande Kerstliedjes. De eigen draai die er aan gegeven wordt is daarmee des te knapper vind ik, door zulke doodgeslagen clichés op een eigen manier te benaderen. Zoals de makers zelf zeggen: dit is op de eerste plaats een death metal release, de Kerst-thematiek komt pas daarna.

Mike Hrubovcak - zang

J.J. Hrubovcak - gitaar, bas, drums