Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 05-01-2013

04. Rock Dog
05. She's Bad
06. White Lion
07. Rock the City
08. Bad as Luck (Live)
09. Turn Off the Light (Live)

In oktober 2010 besprak ik de ongetitelde debuut EP van het Deventer rockgezelschap Lick. De belofte indertijd dat er een volwaardig album aan zat te komen wordt twee jaar later ingelost: album Mount Rock ligt zoemend en ronkend te wachten om de swingende hardrock te openbaren. Mijn conclusie twee jaar terug over de muziek van Lick:” … dat er qua muzikale insteek geen eigen inbreng te ontdekken is: de riffs, de invulling van de ritmesectie, zelfs de zang hebben we natuurlijk door de jaren heen al tig keer gehoord. Gelukkig maakt de uitvoering veel goed, die is namelijk onberispelijk. De jongens weten wat ze doen met hun instrumenten, en rocken er wat mij betreft heerlijk op los.

Mijn verwachtingen omtrent het album worden volledig ingelost, dat heeft zowel een positieve als een negatieve zijde. Om maar met dat laatste te beginnen, dan hebben we dat maar gehad: mijn conclusie van toen dat Lick helemaal niets toevoegt aan het swingende, bluesy hardrock genre staat nog overeind. Sterker nog: op het hele album Mount Rock staat geen enkele verrassende noot, het is een opeenstapeling van clichés die zo voorspelbaar klinken dat je het album op voorhand zo had kunnen uittekenen. Van de riffs tot de teksten, ik heb het allemaal al eens gehoord. Gelukkig lopen de jongens zelf er niet voor weg dat ze hun idolen eren, de muziek van bands als AC/DC, Aerosmith, Def Leppard, maar ook White Lion (die krijgen zelfs een nummer vernoemd) klinkt overduidelijk door.

Waarom luister ik dan toch zo graag naar een album als dit? De muziek die Lick ten gehore brengt klinkt zo verdomd lekker, vertrouwd; passend als een paar versleten ouwe sloffen. Inderdaad, je weet van te voren wat je kunt verwachten, het is allemaal zo voorspelbaar, maar toch kan ik niet stil blijven zitten bij deze muziek. Het hoofd wiebelt mee, de voeten tappen mee op de maat, en zelfs af en toe een (gedeelte van) een zinnetje meeschreeuwen gebeurt automatisch. En dat is toch wat muziek met je doet, blijkbaar weet Lick dat gevoel op te roepen met hun invulling van deze klassieke hardrock.

Titelnummer Mount Rock opent nog wat gezapig (wat een beschamende Thunderstruck gitaarlick aan het eind), en ook Gear Up komt wat traag op gang. Misschien ligt het aan mij, of komt Lick zelf ook maar traag op gang, maar naarmate het album vordert krijg ik er steeds meer zin in. Een nummer als Rock Dog rifft en rockt er lekker op los en blijft zowaar hangen. She's Bad zet de lijn voort en met hernieuwd elan besluit ik gewoon weer vooraan te beginnen. Verstand op nul en simpelweg genieten is vanaf nu het devies.

De laatste twee nummers op de plaat, Bad As Luck (van de debuut EP, ook op single uitgebracht) en Turn Off The Light (van een eerdere akoestische / live opname) (b)lijken 'live in de studio' te zijn opgenomen. Een poging om het live gevoel op te roepen, hier komen de spelvreugde en het muzikale kunnen van Lick optimaal naar voren. Want ook die conclusie blijft gehandhaafd: deze jongens kunnen echt wel spelen, en de liefde voor de muziek spat er aan alle kanten vanaf. En daar gaat het uiteindelijk toch om?

Nolle Groen – Zang

Richell Overink – Gitaar, zang

Max Augustijn – Gitaar, zang