Loading...

Natan - Às

Gepost in Reviews door Edwynn op 17-09-2013

Tracklist

01. Asch
02. Ride Out
03. ... Towards
04. Wild Huntsmen
05. Doodsknoop
06. De Eed
07. Scourge of Justice
08. Heimat
09. Transition

De streek waar de Belgische black/pagan band Natan haar oorsprong vindt, werd in de 18e eeuw geteisterd door het mysterieuze misdaadgilde dat we kennen als De Bokkenrijders. Mensen in Zuid-Limburg, De Kempen en aanpalende streken geloofden dat zij waarlijk geesten waren die op bokken rondvlogen en brute overvallen pleegden op voornamelijk pastorieën en boerderijen. Een duivelsgilde waarbij je je kon aansluiten als je de goddeloze eed durfde af te leggen. Het is de inspiratiebron van het nieuwe album Ás.

Met het verschijnen van het vorige album In Het Zicht Van De Dood gold Natan als een Belgische belofte op het zwartmetalen vlak. Hoewel de band al in 2002 werd opgericht, verscheen het debuut pas in 2008. In 2012 kwam Ás in eigen beheer ter wereld. Of de beloftestatus ontstegen kan worden moet nog blijken maar Ás is in elk geval een logische opvolger voor het goed ontvangen album uit 2008. De band zoekt naar een label om Ás eens echt uit te brengen.

Natan combineert een milde vorm van black en pagan metal met de nodige progressieve elementen. Zo kan het dat het er bij vlagen behoorlijk technisch aan toe gaat zonder dat we te maken hebben met een allesverpulverende geweldsorgie. Als in de vorm van Asch het eerste nummer van start gaat, komt direct de ware aard van de band naar boven. Natan deinst niet terug om jaren '70 psychedelica een plaats te geven in haar geluid. Af en toe klinkt Led Zeppelins No Quarter door in het nummer. Het geeft het nummer een mooi dromerig karakter. De latere Enslaved is een goed aanknopingspunt om de muzikale richting te bepalen waarin Natan zich bevindt.

Wat Natan bijzonder maakt, zijn de prachtige ingetogen en akoestische passages die de venijnige passages omgeven. Het instrumentale …Towards zet de luisteraar even op het verkeerde been door het gebruik van een jazztrompet. Die jazztrompet keert pas kortstondig terug in het andere instrumentale nummer Transition. Dat zal voor de meesten vast een geruststelling zijn. Zelf had ik graag nog meer daarvan gehoord.

Doodsknoop is een voorlopig hoogtepunt. Het is een toegankelijk black metalstuk zonder dat het kazig wordt. Compleet met een sterk gezongen galmstuk. De band weet op sterke wijze melodieus uit de hoek te komen zonder dat er toevlucht gezocht wordt in drukke toetsenpartijen. Toetsen zijn er wel, zij het subtiel. Slechts om passages te accentueren en sfeer neer te zetten. Een nummer als The Wild Huntsmen is wat feller en contrasteert mooi met het relatief kalme karakter van het merendeel van het album. Het meest majestueuze blijkt toch de wijze waarop de verstilde passages vorm gegeven zijn. Het doet bij vlagen denken aan Opeth.

Het verbaast me dat een band als Natan geen label heeft. Een kwaliteitsalbum als Ás verdient dat mijns insziens wel. Het is technisch en er wordt dus niet altijd voor de meest voor de hand liggende oplossingen gekozen. Tegelijkertijd is het ook een gemakkelijk album om naar te luisteren. Het Bokkenrijdersconcept geeft het geheel haar bijzondere sfeer en diepgang. Belgische belofte of niet, Ás is een album dat best voor het nageslacht beschikbaar gemaakt mag worden.

Ezra Wolf - drums

Daniël Marcinkowski - gitaar

Dries dk - gitaar, zang

Dario Sobkowiak - toetsen

Jochen Schrijvers - bas

Arne Vandenhoeck - zang