Loading...

Revelation's Hammer - Revelation's Hammer

Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 18-07-2013

Tracklist

01. Obsessed Onslaught
02. Revelation's Hammer
03. Den Blåøyde
04. Buried as Filth
05. Avgudsdyrkelse
06. The Crown of Malice

Revelation's Hammer is al sinds 2007 het geesteskind van een Noors individu die de naam Accuser met zich mee wenst te dragen. Deze man is verantwoordelijk voor alle tekst en muziek, daarnaast ook de vocalen en alles dat snaren heeft. Op dit debuutalbum met dezelfde naam is Øyvind Myrvoll de partner in crime die voor het trommelwerk zorgt, dezelfde taak die hij ook vervult in bijvoorbeeld Nidingr en de live-uitvoering van God Seed.

Dit album heeft de nodige voorgeschiedenis, en is in een tijdspanne van ruim drie jaar tot stand gekomen. De instrumentale basis ligt er al sinds januari 2010, met tussenpozen tussen augustus en november van hetzelfde jaar zijn er de vocalen aan toegevoegd. Ook de muziek en teksten zijn trouwens al wat ouder, en door Accuser verzameld sinds 2006. Ook het mixen (Børge Finstad) en masteren (Peter In de Betou) verliep zo af en aan, maar was uiteindelijk gereed in april 2011. Sindsdien is Revelation's Hammer (het album) dus al klaar.

Had ik al gezegd dat we hier (Noorse) black metal voor de kiezen krijgen, of had je die conclusie zelf al getrokken? De band probeert echt niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar levert degelijke black metal zoals die vanuit de Noorse oude school bekend mag worden verondersteld. Briesend, rauw en evil, met verpletterende blastpassages; ter afwisseling horen we een enkele meer melodieuze passage, maar vooral slepende atmosferische stukken, die de (voornamelijk) lange nummers net dat beetje meer diepte geven.

Ook een knipoog naar thrash of death metal wordt niet vergeten, maar dat is over het algemeen van heel korte duur. Het is vooral de sfeerzetting, het spanningsveld tussen de knetterend harde boze stukken, en het meer melodieuze, sferische aspect waar Revelation's Hammer het van moet hebben. Een keyboardlijntje hier, wat damesgezang daar, dat soort invullingen zorgen ervoor dat de muziek blijft boeien, in plaats van te verzanden in eentonig geram. In die opzet is de maker geslaagd, en dat levert in dit geval een zeer aanvaardbaar album op.