Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 20-02-2023

07. The Shining (Black Sabbath)
08. A Light In The Black (Rainbow)
09. Kind Hearted Light (Masterplan)
10. You Don't Remember, I'll Never Forget (Yngwie Malmsteen)
11. The Four Horsemen (Metallica)
12. Turbo Lover [Alternate Solo Version] (Judas Priest) [bonus]

De van oorsprong Chileense zanger Ronnie Romero duikt inmiddels wel bij heel veel bands en projecten op, letterlijk te veel om op te noemen. Dat bijna niets hem te gek is blijkt wel uit zijn deelname vorig jaar aan het Eurovisie Songfestival, waar hij namens Bulgarije met Intelligent Music Project aanwezig was. Naast al die drukke bezigheden is ie ook nog onder eigen naam actief, en bracht vorig jaar cover-album Raised On Radio uit.

En behoorlijk logisch is er een vervolg op dat album: vorige maand verscheen Raised On Metal Radio. Opnieuw een cover-album uiteraard, deze keer van bands die in een wat zwaarder segment vertoeven dan op het voorgaande album. Weliswaar niet de standaard metal-klassiekers worden hier van Romero's uitstekende stem voorzien, maar het is voor mij toch best een aantrekkelijke verzameling tracks, waar echt wel wat favorietjes bij zitten. Kijk de tracklist er zelf maar eens even op na welke nummers je graag met een ietwat alternatieve muzikale en vocale insteek zou willen horen.

Ik vind opener The Battle Rages On al een aardige verrassing. Zeker niet het beste dat Deep Purple ooit maakte, maar in die periode van hun loopbaan een sterk nummer. De ietwat rauwige zangstijl van Romero past hier als gegoten. En dat is precies een constatering die hier regelmatig voorbij gaat komen. No More Tears is natuurlijk een ijzersterke compositie, en om beter te klinken als Ozzy, daar is eerlijk gezegd niet heel veel voor nodig. The Shining van Black Sabbath's obscure album The Eternal Idol vind ik ook een verrassende keuze. Ik vind het een onderschat album, met indertijd een sterke vocale prestatie van Tony Martin - die zingt Romero er niet zomaar uit, maar ook deze versie klinkt prima!

Turbo Lover was al een draak van een nummer, dat wordt hier echt niet beter. Met de vocale aanpak is uiteraard niks mis, ik vind de muzikale uitvoering echter veel te vlak. En dan staat juist dat nummer twee keer op het album. Ook Hallowed Be Thy Name biedt geen nieuwe inzichten, hier prefereer ik zeker het origineel - ook qua zang. The Four Horsemen vind ik ook best een verrassende keus, en klinkt in deze versie alleraardigst. Natuurlijk is Romero een betere zanger dan James Hetfield, en is deze versie veel te braaf; toch werkt het verrassend goed.

Het betreft hier een album dat onder de vlag van het Italiaanse Frontiers-label is uitgebracht, en dat betekent een paar dingen: het is onvermijdelijk dat Alessandro Del Vecchio hier aanwezig is, niet alleen als toetsenist, maar ook als verantwoordelijke man voor mix, mastering en productie. Daarnaast betekent die combinatie ook dat het geluid van Raised On Metal Radio klinkt als de spreekwoordelijke klok. Zowel spelniveau als productie zijn uitstekend verzorgd, met name de gitaarsolo's spetteren werkelijk uit de speakertjes. Daar zijn ook wel een paar gasten voor opgetrommeld, zoals bijvoorbeeld Gus G. (grappig genoeg op No More Tears), Chris Caffery op The Shining en Roland Grapow op Kind Hearted Light.

Hoezeer je kunt twisten over het nut van een cover-album, heeft deze mijns inziens toch wel een redelijke aparte insteek. Het zijn namelijk weliswaar redelijk voorspelbare bands die hier gecoverd worden, maar de gekozen nummers zijn dat zeker niet altijd. Ik heb hier echt wel een leuke tijd mee gehad.

Ronnie Romero - vocals

Jose Rubio - guitars

Javi Garcia - bass