Gepost in Reviews door Edwynn op 25-03-2019

05. Guillotine
06. Rot Away
07. Into The Fold
08. Monkey Finger
09. Out Of Balance
10. The War Electric

Damned If You Do is alweer het achttiende album van het volhardende Metal Church. Wat moet je nog over deze band rondom Kurt Vanderhoof zeggen? Ooit was het een grote belofte in metalland. Uiteindelijk is de band niet in staat gebleken om die beloften in te lossen. Dat laat natuurlijk onverlet dat de band uit San Francisco nog altijd in staat is om de pannen van het dak te rossen. Zeker nu Mike Howe weer achter de microfoon staat, is er weer wat meer energie en bravoure in de Kerk geslopen.

Vlak voordat de opnamen van Damned If You Do startten, verliet drummer Jeff Plate het kamp in verband met zijn verplichtingen bij Trans Siberian Orchestra. Hij wordt vervangen door Stet Howland die de oudere metalheads vast wel kennen van W.A.S.P.

Wanneer het titelnummer het album uit de startblokken trekt, weet je ook direct waar Metal Church haar faam aan te danken had; slepende, bij vlagen dreigende tracks met intense vocalen. The Black Things gooit men er een schepje bovenop en een vage herinnering aan Badlands uit 1989 is geboren. De kwaliteit van vroeger wordt weliswaar niet bereikt maar Damned If You Do heeft niettemin een hele stapel puik geschreven tracks aan boord. Daarnaast is het vooral de ongebreidelde drive die de amusementswaarde opschroeft. Hierdoor begin je zelfs te bangen op het wat flauwere Monkey Finger.

Afwisseling troef op Damned If You Do dus. Het compacte Guillotine en het mooi opgebouwde Revolution Underway zorgen echt voor dat je aandacht er bij blijft. Het agressieve en ook afwisselende The War Electric sluit het album op passende wijze af. Metal Church levert met Damned If You Do het beste album sinds The Human Factor af. Het is vooral de energie die heel aanstekelijk werkt. In productioneel opzicht hoop ik de volgende keer op een wat meer organisch geluid. Dat is dan de kleine kanttekening die ik heb bij dit uitstekende album.

Mike Howe - Zang

Kurdt Vanderhoof - Gitaar

Stet Howland - Drums