Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 31-08-2020

13. For The Love Of Metal
14. Highway To Hell [AC/DC Cover]
15. Ready To Fall [Bonus]
16. The Fire Still Burns [Bonus]
17. Roll Over You Live [Bonus]
18. Prove Me Wrong

Dee Snider mag gerust een heavy metal legende genoemd worden, of op z'n minst dan toch de band waarmee hij groot werd: Twisted Sister. Ik heb altijd wel een zwak gehad voor die dwarsliggers met de typische grote bek. Door de jaren heen heeft boegbeeld Dee Snider daarnaast ook aan een solo-carrière gewerkt. Gezien de jaren van inactiviteit van Twisted Sister kon dat ook gemakkelijk. Hoewel de zanger begin dit jaar de spreekwoordelijke pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt, weet hij nog altijd niet van ophouden. Sterker nog: in de jaren '10 verschenen drie studio-albums.

En voor een muzikant met zo'n langjarige loopbaan kan een live-registratie dan ook niet uitblijven. Weliswaar verscheen twee jaar geleden al Sick Mutha F**kers - Live in the USA, maar dat betrof een set met alleen maar Twisted Sister-nummers. Via Napalm Records verschijnt nu een live-overzicht met opnames van een diversiteit aan festivaloptredens wereldwijd, van de Verenigde Staten tot Europa, en Australië: For The Love Of Metal Live. Een veelzeggende titel voor een release van een klassieke (zelfbenoemde?) rockster in hart en nieren. Het betreft hier in elk geval het audio-gedeelte, waar ik de beschikking over heb.

Deze doet in feite dienst als soundtrack voor het uitgebreidere visuele gedeelte. For The Love Of Metal Live is namelijk niet zomaar een DVD / Blu-Ray-collectie van live optredens. Frontman Dee Snider (zondagse naam: David Daniel Snider, die daarnaast ook geldt als acteur en radiopersoonlijkheid) heeft beelden achter de schermen, interviewclips, verhelderend persoonlijk commentaar en opwindende live optredens gecombineerd om een ​​vermakelijke ervaring te creëren.

Naast nummers uit de solocatalogus van Snider zoals I Am The Hurricane en For The Love Of Metal, favorieten van Twisted Sister als I Wanna Rock, We're Not Gonna Take It, Burn In Hell en Under The Blade, en zelfs een cover van AC/DC's Highway to Hell, bevat het audiogedeelte ook een gloednieuw origineel nummer: Prove Me Wrong. De digitale audio-editie bevat nog eens drie extra tracks, terwijl de meest luxe DVD / Blu-Ray uitgave ook nog eens persoonlijk beeldmateriaal en meer speciale bonusinterviewinhoud laat zien.

Een paar jaar terug heb ik Dee Snider (op Graspop) nog zelf live bezig gezien en gehoord, en ik vind het toch wel een typisch gevalletje vergane glorie. De man was vocaal al nooit een hoogvlieger, de charisma is er wel een beetje vanaf; wat overblijft is veel bravoure en teren op oude roem en vooral de herinnering aan Twisted Sister. Wat mij betreft dan toch. Natuurlijk, op deze live-registratie klinkt het allemaal even professioneel en gelikt. Met het gros van het materiaal is op zich ook weinig mis. Ik slik de Twisted Sister-klassiekers nog altijd voor zoete koek, het eigen, meer recente materiaal neem ik op de koop toe, want dat heeft niet zo veel om het live ... uh ... lijf.

Buiten dat is Snider altijd onderhoudend, hij heeft een mening en durft daar ook voor uit te komen, zoals in veel interviews ook naar voren komt. Als frontman vind ik niks op hem aan te merken, hij is nog altijd een energie-bommetje op het podium. Maar qua muziek en performance is dit wel 'geweest'. Er is een tijd van komen en een tijd van gaan; maar ja, wie ben ik om dat te bepalen?

Dee Snider - Vocals

Russell Pzütto - Bass

Nick Bellmore - Drums