Loading...

BMG Records kondigt reissue-campagne aan van oorspronkelijke Noise Records

Gepost in Nieuws door Peter Hagen op 15-04-2016

Karl-UlrichWalterbach’s Noise Records onstond in de late jaren '70 / begin jaren '80 in de punkscene van West Berlijn. Tegen een achtergrond van de Muur, linkse idealen en antioverheid-sentimenten brengt Walterbach twee punkcompilaties uit: "Soundtracks zum Untergang" (Soundtracks to the Downfall), op zijn eerste label Aggressive Rockproduktionen, ook bekend als AGR.

Beïnvloed door de hardcore punk band Black Flag, slaat Walterbachs interesse in punk om naar metal en in 1983 zet hij Noise Records op als het Europese equivalent voor bands als Metallica en Slayer. Vanaf dat moment worden er tal van bands getekend die een stempel zullen drukken op de underground metalscene.

De eerste releases, inclusief de Death Metal compilatie uit 1984, leggen de fundering voor het succes van Europese metalbands als Grave Digger, Hellhammer (later Celtic Frost), Helloween, Kreator, Running Wild en Tankard. Deze bands zullen uitgroeien tot de smaakmakers van het label en gaan zeer vooruitstrevend en innovatief te werk binnen hun eigen genre - death metal (Celtic Frost), power metal (Helloween), en thrash metal (Kreator).

Het rooster van het label was divers aan muziek stijlen. Coroner werd beschouwd als wereld’s meest talentvolle powertrio in metal met de hypnotiserende sound van gitaarheld Tommy T. Baron. Mordred zette de rap-metalscene op zijn kop en de ‘streetlevel rhymes’ van Scott Holderby inspireerde bands als Rage Against The Machine en Korn. Rage bracht zeer goed ontvangen melodische metalalbums uit en de Britse thrashband Sabbat introduceerde Andy Sneap in de metalscene. Denk ook aan de door sci-fi beïnvloede ‘weirde’ metal van Voivod en de krankzinnige math metal van Watchtower.

Maar het was het enorme succes van Helloween in de late jaren '80 dat Noise naar grote hoogten stuwde. De albums Keeper of the Seven Keys (Part I en II) waren trendsetters voor het genre. Met de geweldige zanger Michael Kiske en de singles “Future World” en “I Want Out”, was Helloween de eerste Noise band die een miljoen albums verkocht.

In 1987 was het ‘pirate metal’ act Running Wild die met hun album Under Jolly Roger een kwart miljoen exemplaren verkocht en de headliner status kreeg op het vasteland van Europa, maar ook Celtic Frost verstevigde zijn positie als de meest avontuurlijke metalband met hun album Into the Pandemonium. Kreator zette German thrash metal op de kaart met een reeks geweldige platen, op de voet gevolgd door Tankard – de eerste ‘beer metal’ band.

Toen in 1989 de Muur viel veranderde er veel in de muziekscene en in het politieke landschap. Op dat moment werd Noise gedistribueerd in 43 landen, had een winstgevende back atalogus en onverminderde afzetmarkten zoals Japan waardoor het label kon overleven ondanks de teruglopende verkopen en de negatieve waarneming door het publiek van de metalscene. In de turbulente jaren '90 waarin de meer alternatieve bands populair waren, zorgen Kai Hansen’s Gamma Ray, Engelse folk metallers Skyclad, melodische metalband Kamelot en Stratovarius uit Finland ervoor dat het label levensvatbaar bleef.

In 2001 verkocht Walterbach Noise aan Sanctuary Music omdat hij geen zin had de strijd aan te gaan met de digitale revolutie. Sanctuary bestuurde Noise zes jaar lang en lanceerde de carrière van powermetal sensatie Dragonforce totdat Sanctuary in 2007 verkocht werd aan Universal Music. Er werd niet veel gedaan met de catalogus.

Tot nu.

BMG kocht Sanctuary van Universal Music in 2013 met het plan om Noise Records terug op de kaart zetten. Er komt dit jaar een uitgebreide campagne met een selectie van Best Of dubbelcd’s van een aantal Noise bands zoals Skyclad, Coroner, Helloween, Kreator, Running Wild, Tankard, Voivod en meer. Deze releases bevatten de klassieke tracks, nieuwe mastering, een uitgebreid boekwerk en zeldzaam bonusmateriaal.

De campagne toont aan dat er zijn maar weinig metal labels zijn met zo’n tijdloos rooster en zo’n lange levensduur en relevantie als Noise. Veel van de bands die Karl-Ulrich Walterbach tekende en doorontwikkelde zijn populairder geworden in de loop der jaren, hetgeen aantoont dat Noise niet bestond uit voorbijgaande trends. Noise was een beweging.

BMG [DE], Noise Records [DE], Pimp [NL]