Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 27-03-2023

03. The Messenger
04. Cloven Tongues
05. Dead Sun Blues
06. Seraphim
07. S.I.B.
08. Stars Align

Burning Sister is een nog relatief nieuwe band - opgestart in 2020 - uit Denver, Colorado, USA. Al op 9 december van hetzelfde jaar komen ze met hun eerste wapenfeit: de vijf tracks tellende Burning Sister EP. Uiteraard zegt de bandnaam me nog helemaal niks, maar mijn aandacht werd vooral getrokken door die verschrikkelijke goedkoop, fout uitziende hoes. Daar wilde ik meer van weten.

Het trio noemde hun muziek zelf 'Mile High Downer Rock', nou ja dat zal dan wel. Ik hou het op de verrukkelijke samensmelting van doom en stoner, met een heerlijke old school vibe, en natuurlijk de schatplichtigheid aan Black Sabbath. Zelf halen ze een resem aan invloeden aan, waar gelukkig wel herkenbare en relevante namen tussen zitten als Black Sabbath, Blue Cheer, Cream, Mountain, Hawkwind, MC5, Monster Magnet, Saint Vitus, Electric Wizard, Acid King. Burning Sister wenst het dus duidelijk over de ouderwetse boeg te gooien.

Om de eigen zeggingskracht te vergroten hebben ze hun debuutalbum, dat verscheen in november vorig jaar, Mile High Downer Rock genoemd - dat had ik ten tijde van de EP natuurlijk nog niet in de gaten. Aan de muzikale aanpak is er tussentijds niets noemenswaardig veranderd. In het grotere plaatje boekt de band wel progressie: de nummers zitten beter doordacht in elkaar, getemperd door een inherente consistentie. Ze hebben een klassieke powertrio-feel. Geen overbodige instrumenten, alles met een doel, strakke harmonie, gedegen muzikaal vakmanschap - hetgeen cruciaal is, want met slechts drie leden is er geen plek om je te verstoppen.

Het album wordt netjes opgedeeld middels de twee instrumentale intermezzo's The Messenger en Seraphim, dus drie sets gepaarde tracks. De eerste set Leather Mistress en Acid Night Vision hebben een kosmische doom-vibe en zijn beide spannende composities. Zwaar, log, tot in het uiterste, verweven met een zweem psychedelica. Het tweede paar Cloven Tongue en Dead Sun Blues hebben een meer nadrukkelijke psychedelische flair, vermengd met beklemmende duisternis. Zo bevat Cloven Tongue een stukje Hammond-orgel, dat verwijst naar de zogenaamde 'Hammer Horror' en dood en verdoemenis aankondigt.

De ritmesectie krijgt een belangrijke rol toebedeeld, het gitaarwerk dient zich daar op slinkse wijze door- of overheen te werken. De vocale inbreng is bijna te verwaarlozen, en eigenlijk binnen het instrumentale geweld ook nauwelijks relevant. Een voorname kracht zit 'm wat mij betreft in de consequentheid van de herhalingen, die een psychedelisch groovend effect teweeg brengen waarmee het heerlijk wegzweven is - het woord trippen wilde ik eigenlijk vermijden. Liefhebbers van bezwerende stoner-doom, gestoeld op klassieke waarden, slaan toe!

Steve Miller - Vocals, bass, synths

Alison Salutz - Drums

Drake Brownfield - Guitars