Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 08-10-2022

02. Streets Of Gold
03. Play It Loud
04. Waited Too Long
05. Diamond Lights
06. We Won’t Be Back
07. I Don’t Got

Diamond Head is een naam die bij het hedendaagse metal-publiek logischerwijs geen spannende belletjes zal laten rinkelen. De band heeft - ironisch of vervelend genoeg - een belangrijk deel van z'n bekendheid vooral te danken aan het feit dat Metallica ooit heeft besloten om wat nummers van deze band te coveren. Hoewel, wat nummers? Vier van de zeven tracks van debuutalbum Lightning To The Nations zijn door die band onder handen genomen. Ik denk dat maar weinig mensen in 1980 kunnen hebben vermoed dat het met Diamond Head en hun debuutalbum zo'n vlucht zou nemen.

Eerlijk gezegd ben ik naar aanleiding van die covers indertijd ook op zoek gegaan naar / in aanraking gekomen met Diamond Head, zodoende staan Lightning To The Nations (1980) en Borrowed Time (1982) ook in mijn platenkast (zowel fysiek als digitaal). Zelfs de band zelf (b)lijkt uiteindelijk behoorlijk op die reputatie geteerd te hebben. Ik zal echt niet de enige zijn die de loopbaan van de band niet helemaal gevolgd heeft, maar tot mijn verbazing is Diamond Head al die jaren, met wat tussenpozen, altijd actief gebleven. Wat daarbij zeker zal helpen - naast veel touren - zijn de heruitgaven van het inmiddels obscuur te noemen oud materiaal.

Twee jaar geleden nog heeft de band besloten om met de toenmalige leden het album opnieuw in te spelen, naar aanleiding van het veertigjarig jubileum van Lightning To The Nations. En nu is er al weer een 'nieuwe' versie, met zo'n beetje de omgekeerde insteek: een opnieuw gemasterde versie van de oorspronkelijke opnamen. Zelf noemen Tatler en Harris dit de ultieme versie van dit ultieme album. Het gaat om het originele album van de oorspronkelijke mastertapes die Lars Ulrich Brian Tatler hielp terug te halen in 1990, maar daarnaast ook alternatieve mixen van klassieke versies van de tracks Lightning To The Nations, The Prince, Sucking My Love, Am I Evil? en Sweet And Innocent, die nooit eerder zijn uitgebracht. Hoe het terugvinden van die oorspronkelijke tapes heeft plaatsgevonden is een lang verhaal dat ik de lezer hier zal besparen. Ook bevat deze uitgave een gloednieuwe hoesafbeelding, gebaseerd op een idee dat Brian Tatler had, om een ​​personage te laten zien dat 'The Lightning God' wordt genoemd.

De originele tapes werden eerst letterlijk gebakken - een proces waarmee gedegradeerde tape kan worden teruggebracht tot speelbare kwaliteit - en vervolgens gerestaureerd en gedigitaliseerd voordat de tracks opnieuw gemasterd konden worden, hetgeen resulteerde in een onberispelijke editie van de originele opnames en de recent ontdekte alternatieve mixen. Dit is echt een pure schat voor alle fans van zowel Diamond Head als de NWOBHM, de gerestaureerde masters worden aangevuld met een reeks bonustracks die oorspronkelijk zijn opgenomen in de jaren tachtig. Deze ultieme editie wordt afgerond met een reeks diepe en gedetailleerde aantekeningen over zowel het tijdperk als elk nummer door Brian Tatler.

Zelf vind ik met name de geluidskwaliteit wel een stapje terug ten opzichte van de versie van twee jaar terug. Wat ik daar echter voor terug krijg is die old school vibe die eerder ontbrak. Zo hebben beide versies hun voor- en nadelen, eigenlijk is het dus wachten op een echte ultieme versie, die zowel de oorspronkelijke atmosfeer als de hedendaagse productietechnieken weet te verenigen. Ik vrees echter dat dat een utopie is. Hoe dan ook maakt Lightning To The Nations wel duidelijk dat Diamond Head indertijd z'n tijd vooruit was qua vooruitstrevende metal. Ik mag nog altijd graag naar deze nummers luisteren, vanuit welk perspectief dan ook!

Sean Harris - vocals

Brian Tatler - guitar

Duncan Scott - drums