Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 31-10-2021

1. Maniac
2. Halloween
3. The Thing
4. Skulls [Misfits cover]
5. Pet Sematary [Ramones cover]

Death metal supergroep - zo wil ik ze inmiddels toch wel noemen - Heads For The Dead liet met Serpent's Curse een knaller van een debuutalbum los, dat zeker in de underground de nodige schokjes opleverde. De meesterlijke vermenging van klassieke death metal met op horror geïnspireerde elementen onderscheidt hen van de standaard revival-bands. De combinatie van Jonny Pettersson (alleskunner, en bekend van steeds meer) als muzikaal brein en Ralf Hauber (Revel In Flesh) op zang bleek buitengewoon effectief te zijn en beiden gebruikten hun decennia-lange ervaring om iets fraais te creëren. Opvolger Into the Red ziet hen dingen naar een ander niveau tillen, waarbij ook het rekruteren van de diensten van het Nederlandse allround drumbeest Ed Warby (Gorefest, Hail of Bullets, Ayreon) het totaalgeluid een flinke boost geeft.

Als volgende stap heeft Heads For The Dead nu gekozen voor een EP, die een eerbetoon brengt aan de klassieke horrorfilms die hun muziek op een grote manier hebben geïnspireerd. Nadat ze hun eigen horror-achtige thematiek en geluid al hadden gevestigd, is het interessant om te horen hoe de band een meer crusty benadering hanteert om onvergetelijke horrorfilm-deuntjes een geheel nieuwe visie en output te geven.

Op Slash 'n' Roll (Horror Death Metal) - overigens elk voor zich een uitstekende benaming om de muzikale intenties van Heads For The Dead weer te geven vind ik - horen we de band drie keer een geheel eigen interpretatie geven van de theme-songs van de films Maniac, Halloween en The Thing, geheel getransformeerd naar de band's eigen stijl, en voorzien van passende teksten. Daarnaast horen we nog twee covers van de punkbands Misfits en Ramones, die ook uitermate geschikt zijn voor de fans van horrorfilms en gruizige death metal. Ik voel me zelf in elk geval behoorlijk aangesproken.

The Thing is een van mijn favoriete old school horror-films, en de muziek die Heads For The Dead hierbij heeft gefabriceerd vind ik echt helemaal te gek. Inderdaad, het zaag-gitaargeluid leent zich bij uitstek voor zulke donkere thematiek, maar het sinistere toetsenspel en de subtiele geluidseffecten maken dit echt helemaal af. Dit is echt zo vet! Ook de andere twee 'alternatieve soundtracks' vind ik enorm goed gelukt. Ik kan bijna alleen maar denken: hadden ze indertijd maar dit soort muziek zo her en der in die films gebruikt.

Hoewel er qua sound weinig op valt aan te merken - de combinatie punk / crust / death metal is best gebruikelijk - vind ik de twee covers wat minder goed gelukt. De atmosfeer spreekt me op een of andere manier wat minder aan. Evengoed mag dat de pret niet drukken, deze band kan wat mij betreft weinig verkeerd doen. Bovendien betekent deze release ook de aankondiging voor een derde langspeler, waar de heren momenteel aan werken. Laat maar komen!

Jonny Pettersson - Guitars, Bass, Keyboards

Ralf Hauber - Vocals

Ed Warby - Drums