Live review Killswitch Engage, Melkweg, Amsterdam

Gepost in Specials door Kirsten van den Berg op 10-04-2013

Maandag werd de Melkweg in Amsterdam even overgenomen door zwarte bandshirts en lange haren. Killswitch Engage verblijdde de zaal namelijk met een bezoek waar menig fan nog lang over door zal praten. Gouwe ouwe, maar ook een aantal nieuwe nummers van pas uitgekomen album "Disarm the Descent" vulden de zaal met harde gitaren en de loepzuivere stem van zanger Jesse Leach.

Heartist en Sylosis mochten de zaal alvast opwarmen voor de Amerikaanse band. De jonge, energieke mannen van Heartist hebben alle hoeken van het podium gezien. De show was beweeglijk, strak en met goeie clean vocals. Het kersje op de taart waren de breakdowns, die vaak op verrassende momenten ingepland stonden in de nummers. Jammer voor de band dat ze voor een halflege zaal stonden te spelen.

Pas tijdens de set van Sylosis begon de zaal vol te stromen. Ondanks de drukte in de zaal, bleef een grote respons jegens de band uit. Een voorgestelde wall of death mislukte hopeloos, en de cirkelpit was er niet een om over naar huis te schrijven. Toch speelden de mannen goed. Moeilijke gitaarriffs en megaharde breakdowns vormden samen de belangrijkste noot van deze metalcore band. Doordat het gitaarspel soms wel heel ingewikkeld was bleven de bandleden bijna versteend staan, vastgeroest aan hun gitaar. Een voetje op de versterker kon er gelukkig nog wel vanaf.

Precies volgens het tijdschema ontplofte de zaal toen de mannen van Killswitch Engage de eerste snaren aansloegen op het podium. De tonen waren die van "The Hell in Me", een splinternieuw nummer dat de band voor het eerst live liet horen. Vanaf daar werden oud en nieuw op een mooie manier afgewisseld. Zanger Jesse, terug van weg geweest, was geweldig bij stem en klaar voor een nieuw avontuur met de band. Ondanks de toegegeven zenuwen vanwege de nieuwe nummers, die stuk voor stuk hun live premier hadden in de Melkweg, werden deze door het publiek goed ontvangen. Toch was het iedere keer ook wel een kleine verademing als de eerste tonen van oldies als "The Arms of Sorrow" en "A Bid Farewell" inzetten. Tussen de nummers door konden de fans genieten van een kleine cabaretshow van gitarist Adam Dutkiewicz, die tijdens het spelen nog even de tijd vrijmaakt voor een kleine coopertest tussen twee versterkers.

Voor fans van de eerste dag was het eind van de set een cadeautje. Toen de eerste tonen van "My Curse" de zaal ingeblazen was er niemand meer in het publiek die het aandurfde om niet mee te zingen. Vanaf daar werd het meezingfeestje bezegeld met "End of the Heartache" en "My last Serenade" - hoe kan het ook anders - als toegift. O ja, de cirkelpit bij Killswitch Engage kwam gelukkig wel van de grond.

Voor degenen die spijt hebben dat ze er niet bij waren op 8 april: er komt een herkansing! De band komt 7 augustus terug naar ons land, waar ze Dynamo in Eindhoven plat zullen gaan spelen.

Heartist [US], Killswitch Engage [US], Sylosis [GB]