Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 26-08-2018

07. Disco Zombie Holocaust
08. We Hate Fat People
09. Municipal Aids
10. Gangbang Abortion
11. Ape Rape
12. De Bounepier

Mike Litoris Complot - denk even rustig na over die bandnaam - is afkomstig uit Luxemburg en bestaat al sinds 2009, maar debuteerde pas onlangs met hun album The Art Of Pony Party, al verschenen eerder al wel wat demo's digitaal. De bandnaam, de albumtitel en -cover, en ook de songtitels geven al een zekere meligheid aan, en een richting waarin je de muziek mag gaan zoeken.

De Luxemburgers combineren naar hartenlust elementen uit de old school death metal, grindcore en slam, en uiteraard humor. Geheel conform de vrolijke en gekleurde albumhoes van my little pony-achtige allure en een stralende regenboog brengt Mike Litoris Complot pakkende feestmuziek die gemakkelijk de voetjes van de vloer zou moeten krijgen. Geschikt voor al uw bruiloften en partijen.

Echt extreem is de metal van Mike Litoris Complot niet. Het tempo ligt niet opvallend hoog, daarentegen is een vette groove onweerstaanbaar herkenbaar, en ook de productie is voor party/grind/gore prima te doen. De band is geen toonbeeld van strakheid, en moet het in mijn beleving dan ook vooral hebben van het entertainment-gehalte. En dat is dan ook voldoende aanwezig, getuige kritische kanttekeningen die de band plaatst bij Alla, Harry Potter, Michael Jackson (in Disco Zombie Holocaust) en Fat People (Specki). Dat een en ander gepaard gaat met grove seksuele handelingen lijkt me daarbij onvermijdelijk.

Het gebries van de onschuldige pony's is dan ook niet van de lucht, en wordt vermakelijk afgewisseld met vette grunts en sporadisch gepiep. In combinatie met de al eerder genoemde grooves en moddervette breakdowns (Bukkelkacke) leveren de nummers onderling naast prima vermaak ook de nodige afwisseling. Mike Litoris Complot raffelt z'n nummers niet af binnen twee minuten, maar schrijft volwaardige composities die telkens voldoende weten te boeien. Al met al een overtuigend debuut dus.

Beerserker - Vocals

MegaNega - Vocals

BumBum - Drums, Vocals