Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 15-03-2016

11. Soldier of 3 Armies
12. Swedish Pagans
13. Screaming Eagles
14. Night Witches
15. Primo Victoria
16. Metal Crüe

Over het laatste studio-album Heroes van Sabaton kun je hier elders van alles lezen. Naar aanleiding van dat album werd uiteraard uitgebreid getourd; en omdat het toch wel een zekere mijlpaal betrof voor de 'hernieuwde' band werd ook besloten om wat optredens vast te leggen om later eventueel te kunnen gaan uitbrengen. En zo is dan Heroes On Tour een feit geworden, een fraai pakketje met uitgebreide registraties (meervoud ja!) voor de liefhebber.

Deze registratie bestaat uit maar liefst twee DVD's (of Blu-ray's indien je daar voor kiest) en een CD. De eerste DVD betreft het (integrale, als ik me niet vergis) optreden van Sabaton op Wacken Open Air in 2015, DVD twee is een complete weergave van het optreden dat de band gaf op het eigen festival Sabaton Open Air te Falun, Zweden - de thuishaven van de band - in hetzelfde jaar. Bijzonder aan de tweede DVD is dat je als kijker kunt kiezen uit twee verschillende gezichtspunten, daarover zo meteen meer. De CD bevat dan nog eens het optreden op Wacken, minus de bonussen van de DVD. Ik geloof dat de CD ook los verkrijgbaar is, of komt.

Als ik mezelf na ga: ik zie liever een optreden van Sabaton dan dat ik de band alleen maar hoor. Sabaton is dan ook typisch zo'n band die het van z'n live optredens moet hebben, omgeven met allerlei bombast. De shows van de band, die zich in de loop der jaren mede daardoor heeft opgewerkt tot puike headliner op menig festival, zijn dan ook tot in de puntjes verzorgd. Zie de aankleding van het podium - en de muzikanten zelf natuurlijk - maar ook alle 'bommen en granaten' die de band tot z'n beschikking heeft, naast het uitgebreide repertoire natuurlijk. Het is dan ook van belang, dat heeft men op Wacken gelukkig goed begrepen, dat de interactie met, en het enthousiasme van het publiek in de registratie wordt meegenomen. Hulde daarvoor.

Op de keuze van het materiaal valt eigenlijk weinig af te dingen, al zullen er altijd fans zijn die dit of dat nummer missen. Uiteraard ligt de nadruk op het laatste album Heroes, zie ook de podium-aankleding met alle leger-parafernalia, maar daar lijkt me niks mis mee. Gezien de uitgebreide setlist heeft de band daarnaast nog voldoende keuzes. De optredens laten een band in topvorm zie en horen, de muzikanten hebben er overduidelijk veel plezier in, en ondanks de massaliteit is er wel degelijk ook sprake van interactie met het publiek. Dat Sabaton met z'n simpele power metal intens populair is in Duitsland zal niet verbazen, en komt hier uitermate goed uit de verf.

Met de tweede DVD is wat meer aan de hand. Deze schijf bevat dus het volledige optreden van de band op Sabaton Open Air en komt qua setlist grotendeels overeen met de andere schijf, al zijn er gelukkig dan wel wat verschillen; wel zo prettig. Zo staan er sowieso al twee nummers meer op. Echter zijn het ondanks de overeenkomsten toch twee behoorlijk verschillende shows geworden. Zo is de show in Falun volledig in het donker gefilmd, dat zorgt al voor een heel andere sfeer dan het daglicht van het eerste gedeelte van het Wacken-optreden.

Deze DVD geeft verder de optie om de show vanuit twee oogpunten te bekijken, namelijk vanuit het podium-, en vanuit studio-perspectief. En dat laatste is natuurlijk raar. Dat zit zo: De oorspronkelijke geluidsopnamen van deze show bleken achteraf volledig mislukt. Toch wilde de band deze show hoe dan ook gebruiken. Wat heeft men toen als oplossing bedacht? Sabaton heeft de complete show in een professionele studio volledig opnieuw ingespeeld. Dat geluid is dan vervolgens weer onder de beelden van de show gemonteerd; maar ook is dus in de studio dat optreden op beeld opgenomen. Dat verklaart de twee opties. Het lijkt een wat rare gang van zaken, maar de band verontschuldigt zich er keurig voor, voor het begin van de show op DVD. Drie optredens dus eigenlijk voor de prijs van een. Waar voor je geld; sowieso gezien de complete inhoud. Fan of niet, Sabaton laat horen en zien dat ze weten hoe ze een live-show in elkaar moeten draaien. Daar kan menig collega een puntje aan zuigen.

Pär Sundström - Bass

Joakim Brodén - Keyboards, Vocals

Thobbe Englund - Guitars