Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 15-04-2012

09. Le Grand Guignol [Live]
10. Unspoken Words [Live]
11. Carmilla [Live]
12. Blood Addiction [Live]
13. La Danse Macabre Du Vampire [Live]
14. Kain [Live]

De Italiaanse gothic metal (of vampiric metal, zoals ze zelf graag zeggen) formatie Theatres Des Vampires bracht begin 2011 hun negende studio album Moonlight Waltz uit. Meer over band en album kun je teruglezen in de betreffende review. Aansluitend aan het verschijnen van dat album heeft Theatres Des Vampires uitgebreid door Europa getoerd. Vervolgens heeft het het label behaagd om daar behoorlijk wat aandacht aan te besteden middels een 'limited edition book boxed DVD + CD '. Uiteraard met als titel Moonlight Waltz Tour 2011.

Over de dvd beschik ik niet, maar op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden om een beeld te vormen hoe Theatres Des Vampires er op het podium uitziet en hoe hun muziek klinkt. Over de cd kan ik eigenlijk ook kort zijn. Het meest recente album en naamgever van de tour is ruimschoots vertegenwoordigd op de live cd. En heel kort door de bocht gesteld: de live uitvoeringen van de nummers doen mij niet van mening veranderen. De meeste nummers van het Moonlight Waltz album vond ik al niet sterk, en waar op het album zangeres Sonya Scarlet al een behoorlijke stempel op het totaalgeluid drukt, is dat op het podium zeker niet minder. Haar aanstellerige, pathetische manier van voordragen en bijbehorende performance maken de muziek van de band echt niet beter. En dat is best jammer, want zij wordt omringd door muzikanten die echt wel kunnen spelen.

Daarmee wil ik eigenlijk verder gaan met de eigenlijke insteek voor deze bespreking. Op de cd staan namelijk als eerste ook nog een drietal nieuwe nummers. En daar valt wel wat over te vertellen, althans over de aanleiding daartoe. Frontvrouwe Sonya Scarlet is namelijk gevraagd om in een film mee te gaan spelen. De film heet Cult Of Lamia en mevrouw Scarlet zal daarin de rol vertolken van, jawel, vampier. Een kolfje naar de hand van de als zangeres al overacterende pseudo diva en zelfverklaard vampirella. Daarnaast levert Theatres Des Vampires dus de genoemde drie tracks aan als bijdrage aan de soundtrack van de film.

My Winter Storm lijkt mij behoorlijk typische filmmuziek. Een bombastisch intro met toetsen en aanzwellende drums klinken als een standaard spanningsopbouw moment. Ook de meerstemmige (koor)zang levert daar z'n bijdrage aan. Verder is het een track die naadloos in het repertoire van de band past: lichtelijk bombastisch, met zwevend toetsenwerk en nauwelijks gitaargeweld. Over de zangstijl van de frontdame heb ik denk ik al wel genoeg gezegd, die is hier dan ook niet anders. Een braaf liedje eigenlijk. En dat geldt ook voor The Lost Grace, waarbij ook weer de veelvoud aan zangstemmen opvalt. Hulptroepen genoeg dus voor de vocaal beperkte Scarlet, waardoor de muziek in elk geval minder nadrukkelijk haar stempel krijgt. Apart is een korte, saaie ballad, niks meer, niks minder. Het zal vast wel ergens bij een scene in de film passen denk ik dan maar.

Of Theatres Des Vampires met deze release veel nieuwe zieltjes zal gaan winnen waag ik te betwijfelen. Natuurlijk zijn voor fans een live cd en dvd leuke manieren van nagenieten, maar voor de neutrale muziekliefhebber heeft dit product nauwelijks waarde. De wereld is nu in elk geval gewaarschuwd voor de film Cult Of Lamia met Sonya Scarlet als actrice. Al ben ik daar wel benieuwd naar. Het blijft voor mij persoonlijk een raadsel waarom een inmiddels ervaren en op zich niet eens zo slechte band zich zo schikt in de rol van achtergrondmuzikanten voor de nukken van zo'n beperkte zangeres en performer. Of zie ik het gewoon verkeerd?