Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 19-07-2021

06. My Angel [Rock Goddess cover]
07. Count Your Blessings [Malteze cover]
08. Goin' Wild [Wendy O' Williams cover]
09. Bad Attitude [Hellion cover]
10. Reencarnacion [Santa cover]
11. Mr. Gold [Warlock cover] [bonus]

Marta Gabriel is een van de oprichters en frontvrouw van de Poolse klassieke heavy metalband Crystal Viper, die ik al jaren volg. Van deze band verscheen eerder dit jaar nog hun achtste studioalbum The Cult waarover ik best te spreken was. Naast Crystal Viper is Marta ook actief in haar 'eigen' band Marta Gabriel, en ook in Moon Chamber, Blazon Stone en Jack Starr's Burning Starr, en daarnaast ook een graag geziene gast in uiteenlopende internationaal bekende metalbands.

Onder eigen naam presenteert Marta Gabriel de release van Metal Queens, haar debuut solo-album, dat een verzameling covers is en een eerbetoon aan de vrouwelijke heavy metal- en hardrockzangers van de jaren '80. Het is een oprechte ode aan een aantal favoriete zangeressen, en een solide stuk heavy metal voor de fans, zelfs als ze de originele versies van die nummers niet kennen. Het is zeker niet bedoeld als een willekeurige verzameling covers, het is de bedoeling dat deze verzameling klinkt als een eenheid, een echt album.

En dat is wat mij betreft ook gelukt. Eigenlijk zou dit qua stijl en geluid 'gewoon' een Crystal Viper-album kunnen zijn. Want naast Marta op zang, gitaar en bas, horen we hier ook haar bandgenoten Eric Juris op gitaar en Cederick Forsberg (ook van Blazon Stone) op drums. Daarnaast horen en zien we ook nog enkele prominente gasten voorbij komen: zanger Harry Conklin (Jag Panzer, Titan Force) op de Chastain cover Light In The Dark, zanger Todd Michael Hall (Riot V - met wie ze eerder ook al een sterke versie opnam van A Star Is Born's Shallow, die ik als verrassing hieronder geplaatst heb) op de BlackLace cover Call Of The Wild en Raven bassist John Gallagher speelt bas in de remake van de Rock Goddess-klassieker My Angel.

Ik vind het zelf wel een leuke combinatie dat mevrouw Gabriel heeft gekozen voor muziek uit de jaren '80 - zij is zelf geboren in 1984 - terwijl daar mijn muzikale ontdekkingsreis net was begonnen - ik werd zestien in dat jaar. De meeste van de hier gecoverde bands - heel eerlijk: ik ken ze inderdaad niet allemaal - maken dan ook deel uit van mijn muzikale opvoeding, hetgeen de aantrekkingskracht zeker vergroot. Natuurlijk heb ik - van de nummers die ik ken - op voorhand mijn eigen favorietjes. Dat zijn dan vooral Rebel Ladies van Zed Yago en Mr. Gold van Warlock.

En leuk genoeg zijn het dan alsnog de minder of onbekende covers die ook de nodige aandacht trekken. Zoals opener Max Overload van Acid al meteen de stevige toon zet. Zo open je een heavy metal-album! Ook het Spaanstalige Reencarnacion van Santa, waarop Marta zeer overtuigend voor de dag komt, maakt serieus indruk! Tja, het zal best een cliché zijn, maar dit soort authentieke heavy metal weet me nog altijd te raken. Marta Gabriel is met haar begeleiders uitstekend op dreef, en zal ongetwijfeld menig old school metal-hart sneller doen kloppen met haar ode aan de zelf-gekozen Metal Queens!

Marta Gabriel - zang, gitaar, bas

Eric Juris - gitaar

Cederick Forsberg - drums