Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 09-02-2012

06. The Days Of The After And Behind
07. Apocalypse
08. The Oracle (Of The Fog)
09. Requiem
10. This Is Not The Silence
11. Hypnotic Psychosis

Het Italiaanse Cadaveria draait uiteraard om naamgeefster zangeres Cadaveria. Deze dame kwam hier als eens eerder voorbij als zangeres op het Dynabyte album en als gaste op het laatste Theatres Des Vampires album. Daaruit bleek al dat het stemgeluid van Cadaveria herkenbaar is en zij daarmee graag een stempel op de muziek drukt. Niet dat haar zang nou zo opzienbarend is, maar die blijkt telkens wel zeer aanwezig, en dat geldt dus ook voor de band waar zij haar naam aan heeft gegeven. Cadaveria is opgericht in 2001, toen de zangeres samen met drummer Marçelo Santos (Flegias, tevens bekend van Necrodeath) uit Opera IX stapten. Inmiddels zijn de Italianen eind januari 2012 met Horror Metal toe aan hun vierde album.

Het is niet helemaal toevallig dat ik hierboven de (eveneens Italiaanse) band Theatres Des Vampires al een keer noemde. Zowel qua verschijningsvorm (uiterlijk, thematiek) als muziek hebben de twee bands in mijn ogen namelijk wel een en ander gemeen. Alwaar de labiele zangeres Sonya van het vampierentheater haar vampierenethiek wel erg serieus neemt, gooit Cadaveria het over een net iets luchtiger boeg, maar fantasy, occultisme en hekserij zijn schering en inslag in haar teksten. Ook qua aankleding probeert de band erg evil over te komen, al vind ik persoonlijk hun versie van corpsepaint behoorlijk knullig en infantiel. En met een albumtitel als Horror Metal kun je mij van de bank schrapen hoor, ik kom niet meer bij.

Goed, muziek dan. Al die randzaken die als eerste opvallen leiden daar alleen maar van af. In muzikaal opzicht gooit Cadaveria wel het een en ander op een hoop. Er wordt met wat uitersten geflirt, van rustieke gothic klanken (opener Flowers In Fire), via industrial invloeden (afsluiter Hypnotic Psychosis) tot death/black blastbeats (Whispers Of Sin), dat komt allemaal wel voorbij. De grote gemene deler zou ik scharen onder zoiets als dark rock/metal. Vrolijk is het immers allemaal niet, de muziek ademt een overduidelijke donkere dramatiek. En dat dan verpakt in een eigentijds metalen allegaartje. Echt extreem heavy wordt het nooit, er blijft altijd een zekere mate van toegankelijkheid aanwezig.

En spannend wordt de muziek, in tegenstelling tot wat de occulte horror aanpak graag wil bereiken, helaas ook nooit. Slecht is de muziek zeker niet, het is alleszins het aanhoren waard. Maar het is allemaal zo voorspelbaar, en zo clean. Bijna easy listening metal. Riffs en opbouw van nummers die we al zo vaak gehoord hebben. Vooral Black Sabbath lijkt regelmatig een inspiratiebron voor degene die de riffs 'bedenkt' voor deze band. Wel een pluspunt voor de gevarieerde vocalen van de zangeres, van fluisterend en cleane zang tot een hese grunt/gromzang; ze beheerst het allemaal. Jammer dat de muzikanten een stuk voorspelbaarder voor de dag komen.

Absoluut dieptepunt van inspiratieloosheid (is dat überhaupt een woord?) op dit album vind ik Apocalypse, waar op schaamteloze manier een tweetal Black Sabbath nummers aan elkaar geplakt wordt. Opzet of onwetendheid? Dat laatste kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, dus laten we het maar houden op adoratie voor de riffmeister himself. Hopelijk gaat het de muzikanten van Cadaveria inspireren om zichzelf in de toekomst ook voor wat avontuurlijker materiaal in te spannen.

Killer Bob - Bass

Frank Booth - Guitars

Dick Laurent - Guitars