Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 12-03-2016

03. Land of Revenge
04. Oblivion Mushroom
05. Suspiria
06. Blackmaster
07. The Holy Cult of Suicide
08. Hell Behind You

In mijn bespreking eerder deze maand van Abysmal Grief's nieuwste werkstukje had ik het nog over de fijne combinatie Italiaanse doom en ouderwetse Italiaanse horrorfilms. Op Arcana 13 is dit allemaal ook wel van toepassing, al is het geen pure doom dat deze band voortbrengt. Er zit namelijk een minstens even belangrijk gehalte aan retro/occulte rock in hun muziek - waar zouden we zijn zonder Black Sabbath en Pentagram. Het etiketje horror-doom blijft voor mij een aantrekkelijke, hoe weinig origineel ook.

Nou moet ik zeggen dat Arcana 13 hier wel voor een best bijzondere aanpak gekozen heeft. Op hun debuutalbum Danza Macabra horen we acht nummers, die elk zijn gebaseerd op een old school Italiaanse horrorfilm, en geïnspireerd door de respectievelijke regisseurs (bijvoorbeeld Lucio Fulci, Dario Argento en Mario Bava). Getuige het tweede nummer op het album is ook de bandnaam hier van afgeleid.

Wat we aan muziek hier krijgen voorgeschoteld is dus te omschrijven als een combinatie van vintage, occulte rock en doom, met de twee hierboven genoemde bands als sprekende voorbeelden; de ene keer wat meer van het een, op een volgende track wat meer van het ander. De band zelf houdt het op heavy occulte rock, daar kan ik prima mee leven. Het gaat er uiteindelijk om hoe het klinkt, niet hoe het heet. En zoals waarschijnlijk al wel duidelijk mocht zijn: ik lust hier wel pap van! Vooral omdat de muziek hier zo verslavend catchy is. En stiekem ook wel vanwege de ranzige sampletjes die her en der opduiken.

Dat catchy gehalte heeft misschien ook wel een nadeel: na een paar luisterbeurten kom ik namelijk tot de conclusie dat het doomgehalte wel wat zwaarder had kunnen worden aangezet. De muziek had wel wat heavier gemogen, in plaats van dat het zo pakkend is, zoals het nu heeft uitgepakt. Ik moet zelfs een enkele keer denken aan Ghost (Blackmaster, The Holy Cult of Suicide) omdat het zulke enorm pakkend deuntjes zijn, en soms ook eigenlijk veel te cheesy klinkt. Misschien had een wat smeriger productie hier wel een en ander aan kunnen verbeteren.

Ondanks dat: Italiaanse horror-doom heerscht; altijd! Zowel de muziek als de films, en vaak ook nog de oorspronkelijke soundtrack van de films. Luister- (en kijk!)tip: Suspiria!

S.Bertozzi – Vocals, Guitar

A.Burdisso – Vocals, Guitar