Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 13-10-2021

02. Glutentag
03. Flugensaft
04. Goussepaille
05. Spartacuisse
06. Flugantaj Raketoj
07. Gigadodane

Afgaande op bandnaam, albumtitel en -hoes had ik wel even een WTF-momentje. Maar ja, ik word geacht even iets verder te kijken dan m'n neus lang is - en verder te luisteren dan m'n oren ... uhm ... weet ik veel. Ik laat de bedenkers zelf eerst maar even een en ander uitleggen:

De albumtitel Omelette Du Fromage is een hommage aan de aflevering The Big Cheese van Cartoon Network's animatieserie Dexter's Laboratory uit 1996. In deze aflevering wordt Dexter uiteindelijk wereldberoemd, houdt hij openbare toespraken en wordt hij een beroemdheid door gewoon te zeggen Omelette Du Fromage. Net als Dexter hoopt ook de band Closet Disco Queen instant beroemdheid te verwerven over de hele wereld met deze zeer à-propos albumnaam en zijn prachtige en ongrijpbare grafische ontwerp. Of misschien zijn Closet Disco Queen & The Flying Raclettes net zo'n oplichters als Dexter in de grote kaasaflevering.

Laat je niet misleiden: het album is een organisch, krachtig stuk instrumentale rockmuziek. De extra muzikanten (bas en gitaar) hebben het oorspronkelijke duo in staat gesteld om hun songwriting te verbeteren en dieper in hun geluid te graven, door sterkere licht-progressieve, psychedelische en ambient elementen in hun muziek te implementeren. Album-opener Melolo-Aromatomat is direct een goed voorbeeld van al deze elementen. Bands die tijdens het creatieve proces als inspiratiebron werden aangehaald, waren The Mars Volta, Breach, The Hives of Goat. Het album is binnen 20 dagen door de band zelf geschreven, opgenomen, gemixt en gemasterd.

De muziek valt wat mij betreft vooral op door de kracht van de herhaling. Soms net op of over het randje, maar het tekent de stijl van deze band. De psychedelische insteek vind ik - zeker voor de afwisseling, maar ook voor de atmosfeer - van meerwaarde voor de springerige rockmuziek. Het is een fraai contrast. Vocalen worden hier niet gemist, ik denk niet dat teksten hier van toegevoegde waarde zouden zijn. De kortere composities zijn lekker to the point, terwijl de al genoemde opener uitblinkt in z'n psychedelische atmosfeer.

Afsluiter Gigadodane doet daar met z'n ruim twaalf minuten nog een schepje bovenop. Deze keer niet door middel van ingetogen passages, maar juist door kneiterhard te rocken. Een trage maar sterke opbouw culmineert uiteindelijk in een spetterende climax - met behulp van een vette gitaarsolo. Omelette Du Fromage lijkt me niet geschikt voor de doorsnee rock-liefhebber, ik denk dat prog-fans er wel mee uit de voeten moeten kunnen. Eet smakelijk!

Luc Hess

Jonathan Nido

Kevin Galland