Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 12-06-2022

06. King Of The Undead
07. Beyond Mind Control
08. Sanctuary
09. Storm Warning
10. Evils Message
11. Book Of Evil

Het is voor mij onmogelijk om ook maar iets van de Deense cult-band Evil te bespreken zonder in het verleden te duiken. En dat heeft alles te maken met hun debuut-EP Evil's Message die in 1984 uit kwam, midden in mijn eigen muzikale ontdekkingsreis. Ik was toen een jaar of 16 en vond dit helemaal te gek. Fast forward naar 2022, Evil komt met hun tweede album ooit: Book Of Evil.

En dan is het nadrukkelijk aan de band zelf te danken dat de herinnering aan 'vroeger' weer springlevend is. Want voor dit nieuwe album heeft de band besloten om het openingsduo Evil's Message en Evil van die EP - nu onder de titel Evils Message - in een volledig nieuwe versie op te nemen. En dat vind ik heel knap gedaan; ondanks dat mijn beleving natuurlijk heel anders is dan bijna veertig jaar geleden, vind ik het nog altijd een heerlijk nummer, dat mij bovendien terug brengt naar die tijd. Dat de nieuwe versie technisch superieur klinkt is daarbij niet meer dan logisch, en dat de authentieke atmosfeer heeft plaatsgemaakt voor nostalgie stoort me geenszins.

Maar goed, er is natuurlijk nog veel meer te beleven op Book Of Evil. Vooral de (oudere?) liefhebber van klassieke metal met een duistere ondertoon zal hier van genieten. Of ga ik dan te veel van mezelf uit? Mijn voorkeuren zijn sinds de jaren '80 wel degelijk veranderd dan wel meegegroeid, maar voor een album als Book Of Evil mag je me (figuurlijk) altijd wakker maken.

Na het gesproken intro A Terrible Thing worden we in eerste instantie getrakteerd op een stuk of acht vlotte, op klassieke leest geschoeide, heavy metal-stampers (luister eens naar Evil Never Dies, wat een power). De stem van Martin Steene doet bij vlagen behoorlijk aan die van ene Bruce Dickinson denken, waarbij ook de muziek een aaneenschakeling van nostalgische herkenningspunten is. Het is echter vooral bij het terugschroeven van het tempo waar Evil z'n eigen sound het best naar voren komt, vooral in combinatie met een sinister sfeertje. Op die momenten komt een schatplichtigheid aan de doomy atmosfeer van de jaren '80 Black sabbath / Dio bovendrijven (King Of The Undead). En juist dat spreekt me enorm aan.

Het beste is daarmee voor het laatst bewaard op dit album, zonder de overige tracks te kort willen doen. Als voorlaatste is het al genoemde Evils Message een persoonlijk hoogtepuntje, maar afsluiter en titelnummer Book Of Evil gaat daar nog overheen. Niet echt origineel, maar Evil lijkt hiermee z'n eigen Heaven And Hell te pakken te hebben. Dit is echt een enorm sfeervol nummer, episch, en net dat tikje dreiging. Een perfecte afsluiter!

Ik heb naar aanleiding van dit nieuwe album ook eens terug gelezen wat ik eerder over Evil schreef, en kan alleen maar benadrukken dat deze Book Of Evil zo veel beter is dan voorganger Shoot The Messenger (2015). Evil lijkt nu meer een 'echte' band. Ik hoop in de toekomst nog meer van dit soort metal van de band te horen!

Freddie Wolf - guitar

Martin Steene - vocals

Henrik Molin - drums