Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 03-12-2022

06. Mamuthones Dance
07. In The Dark Room
08. Domus De Janas
09. Dressed In Black
10. Morte Be Thy Name
11. The Legend Will Never Die (Outro)

Verrek zeg, heeft King Diamond eindelijk een evenknie / opvolger gekregen? Nou ja, die heeft hij natuurlijk niet zelf gevonden, maar het lijkt er wat mij betreft verdacht veel op na mijn kennismaking met het Italiaanse Hell Theater, middels van hun video voor Dressed In Black. Eerst maar eens nader onderzoeken en voorstellen.

Hell Theater blijkt al opgericht in 2009, en in 2012 debuutalbum Reincarnation Of Evil te hebben uitgebracht. Hoe kan ik zo'n band al tien jaar gemist hebben? Dat is heel simpel, want sindsdien heeft de band niks meer uitgebracht. Het nieuwe album S'Accabadora is dus 'pas' het tweede wapenfeit van de Italiaanse horror metalband, zoals ze zichzelf afficheren. Ik zou daar graag het element theatraal aan toevoegen (zo zijn Italianen nou eenmaal, bedenk ik me met een gniffel) terwijl de muziek het midden houdt tussen klassieke heavy en thrash metal. Of misschien beter gezegd heavy metal met thrashy / speedy oprispingen. En dus een zanger die doet denken aan King Diamond.

Maar dat is niet de enige overeenkomst tussen beide zangers en hun bands, want de muziek van Hell Theater heeft ook wel degelijk raakvlakken met die van Mercyful Fate. Het is die old school donkere heavy metal die midden jaren '80 in met name in Engeland de kop op stak, die de Italianen overduidelijk als invloed hebben omarmd. Zelfs het licht-rommelige / -chaotische karakter uit die tijd lijkt Hell Theater te willen nabootsen, getuige een nummer als A Strange Death. Het draagt wat mij betreft alleen maar bij aan de authentieke charme van de muzikale insteek die hier gehanteerd wordt.

Na deze eerste inleidende beschietingen worden de tracks langzaamaan langer, trager en dreigender, waarvan het duo Church Of Saint Anthony een eerste intrigerende voorbode is. Inderdaad, dat horror-sfeertje zit er dus echt wel in. Met name vanwege Mamuthones Dance en Domus De Janas moet ik toch echt wel concluderen dat dit muziek is naar mijn verdorven metalen hartje. Sterke composities met een verhaal, verpakt in een dreigende, mystieke atmosfeer. De muzikanten weten van wanten, de passende productie doet de rest. De belofte van die eerste single die mijn aandacht wist te trekken wordt echt helemaal waargemaakt!

Nee, Hell Theater is niet de nieuwste metal-sensatie. Het is een band die in mijn beleving een ijzersterke invulling geeft aan die heerlijke duistere old school metal van de jaren '80. De Italianen weten die sfeer griezelig dicht te benaderen, de authenticiteit spat er echt vanaf. Ik verwacht dan ook zeker geen nieuwe hype, maar de oudere metalfan die zich voelt aangesproken door dit betoog mag Hell Theater zeker gaan checken!

Unh Buryan - Drums

Brian Steele - Guitars

Victor Solinas - Vocals