Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 27-03-2022

06. Acadia Morning Ride
07. Obstacle Illusion
08. Dragonship
09. Last Night in Tulum
10. No Mess, No Magic
11. Navigating the Apocalypse

Sunrunner uit Portland, Maine, USA is al actief sinds 2008, debuteerde in 2011 met een zelfgetitelde EP, en heeft inmiddels vier studio-albums, nog eens twee EP's, en een live-album uit. Dat is al best een aardige discografie binnen zo'n tien jaar tijd. Eerder deze maand werd daar een nieuw album aan toegevoegd: Sacred Arts Of Navigation. Dit is pas mijn kennismaking met Sunrunner.

Deze band speelt een soort van klassieke heavy rock / metal-mix, overgoten met een mild prog-sausje. Het viel me direct op dat het geluid behoorlijk vintage en naturel klinkt. Dit is ontstaan doordat de nummers van het album live in de studio zijn opgenomen, op de 'ouderwetse' analoge manier. Daarnaast is het album geproduceerd door Marcus Jidell, die met 'zijn' Avatarium natuurlijk ook zo'n heerlijk old school geluid weet neer te zetten.

Op Sacred Arts Of Navigation worden alle uithoeken van de klassieke genres verkend, waarmee een leuk gevarieerd aanbod wordt neergezet. Van de atmosferische ballad Last Night In Tulum tot aan de opzwepende heavy rock van Promise Of Gold en Where Is My Home, de ongepolijste power metal van Obstacle Illusion, en niet te vergeten de epische metal van Invisible Demon Of Ideology (wat een lekker doomy middenstuk!) en vooral afsluiter Navigating The Apocalypse. Tracks die elk voor zich op hun eigen terrein overtuigen, zowel in compositorisch als muzikaal-technisch opzicht.

Het akoestische, instrumentale Acadia Morning Ride vind ik wat overbodig; in een kortere uitvoering, bij wijze van intermezzo, had ik het denk ik wat beter kunnen waarderen. Op deze manier heb ik het gevoel dat de hele opgebouwde sfeer weg is. Ook instrumentaal is Dragonship, maar dit is een lekkere stevige - en tegelijk toch melodieuze en pakkende - metal-stamper, die hier prima op z'n plaats is.

Natuurlijk wordt het beste voor het laatst bewaard, en laat Sunrunner met het ruim twaalf minuten durende Navigating The Apocalypse alle eerder genoemde elementen op overzichtelijke wijze nog eens de revue passeren. Een tikje folk / viking-achtig qua epiek, met voldoende ruig gitaarwerk afgewisseld met deels akoestische stukjes. De zang klinkt bij vlagen als die van een jaren '70 progrockband, en past hier uitstekend.

Sunrunner laat een veelheid aan invloeden horen, die op kundige wijze worden samengesmolten tot pakkende nummers. Vooral de hang naar de jaren '70 en '80 - de oertijden van rock en metal - ligt er dik bovenop, en voert mij qua sfeer terug naar die tijd. Sacred Arts Of Navigation is geen opzienbarend album, maar wel zeer vermakelijk. Ik vermoed dat de old school fan hier wel mee uit de voeten kan.

Bruno Neves - Vocals

David Joy - Bass, Vocals

Joe Martignetti - Guitars