Gepost in Reviews door Linda Heeringa op 21-10-2017

10. Oblivion
11. Hero
12. Mr. White
13. Me, Myself And I
14. Deja Vu
15. Outro

Het Italiaanse Temperance heeft binnen korte tijd veel bereikt. Na drie hooggeprezen albums vonden ze de tijd al rijp voor een live DVD/album: Maschere – A Night at the Theater (hier wordt 'slechts' de CD besproken). Een passende titel voor een live show die werd gegeven in het pittoreske Teatro Sociale in Alba, Italië. Vergezeld door een klein strijkorkest en koor zet Temperance een gedenkwaardige show neer!

Het bal wordt, net zoals op hun voorgaande album, geopend met A Thousand Places, dat eerst word aangevuld met een pompeuze nieuwe intro. Meteen wordt duidelijk dat hun live-kwaliteit niet onderdoet voor dat van de albums. Zang klinkt gewoon goed, band klinkt goed, en het toegevoegde koor geeft elk nummer een extra dimensie, die je nu zelfs op de albumversies gaat missen!

Gevuld met 15 van hun beste, goed gekozen nummers biedt Maschere een complete kijk in het werk van Temperance tot nu toe. De enige klappers die ik mis zijn Lotus en The Fourth Season. Die had ik graag live willen horen! Maar we worden al flink verwend met het meesterwerk The Restless Ride alleen al. Wel jammer dat de man die de meeste credits verdient achter dit nummer al niet meer in de band zit ten tijde van de opname van deze live cd, waar dit het albumdebuut is van nieuwe drummer Alfonso Mocerino. Wel bewijst hij al duidelijk een waardige vervanger te zijn van zijn voorganger Giulio Capone.

Wat dit specifieke album wel onderscheidt van de meeste live-opnames is het ongelofelijk bescheiden publiek. Na elk nummer hoor je een klein applaus dat je meer doet denken aan een kamerconcert, wat nou niet bepaald een indruk geeft van een uitbundige live-show, in schril contrast met de energie waarmee de band hun nummers ten gehore brengt. Veel van die energie komt van de sterke stem van frontvouwe Chiara, die van begin tot eind elke noot met kracht eruit kwinkeleert. Ze is zeker een van de weinige zangeressen die ik ken die live net zo goed – zo niet beter is dan op album.

Maschere laat duidelijk horen hoe veelzijdig en getalenteerd Temperance is. Hun carrière is de afgelopen jaren in sneltreinvaart omhoog geschoten en dit plaatje is daar zeker een waardige mijlpaal van.

Marco Pastorino - Guitars, Vocals

Chiara Tricarico - Vocals

Liuk Abbott - Bass