Mausoleum Gate - Metal And The Might

Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 10-07-2016

01. Metal and the Might
02. Demon Soul

Mausoleum Gate kwam in oktober 2014 met hun debuutalbum met dezelfde naam, waarmee de band zich op de kaart zette. Het was - uiteraard zou ik bijna zeggen - label Cruz Del Sur dat me op het spoor van de Finnen bracht. Nu is er dan een opvolger, nieuw materiaal, in de vorm van een single: Metal And The Might.

Tja, en wat kun je dan vertellen over zo'n tien minuten aan muziek. Mausoleum Gate ademt in alles de oorspronkelijke, primitieve sfeer van de heavy metal van de vroege jaren '80. De muziek, het geluid, de productie, in alles waan je je jaren terug in de tijd. Deze band en z'n muziek zijn dan ook een typisch geval van love it or hate it. Mausoleum Gate is zo'n typische Keep It True festival-band, hetgeen veel zegt over de muzikale bedoelingen van deze band.

Het aspect dat deze band net even wat anders geeft is het voor deze stijl a-typische orgelgeluid. Daarmee gaat deze muziek qua sfeer en stijl misschien nog wel iets verder terug in de tijd, namelijk naar jaren '70 progrock. Al blijft die sfeer daarmee wel een beetje een onheilspellende, of lugubere. Voor mij sluit het gevoelsmatig een beetje aan bij de soundtrack van een ouderwetse horror-film. En dat vind ik natuurlijk uitermate positief!

In eerste instantie doet het intro van Metal And The Might me wel heel erg denken aan Mr. Crowley van Ozzy Osbourne, maar wanneer het nummer dan echt van start gaat komt het meest elementaire en primitieve van de oorspronkelijke hardrock en heavy metal bovendrijven. Demon Soul is een veel meer dreigende track, en heeft precies dat duistere sfeertje waar ik het net over had. Het wordt gewoon tijd voor een nieuwe full length!

V.-P Varpula - vocals

Count LaFey - guitars

Kasperi Puranen - guitars