Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 23-03-2020

06. Dracula
07. Together We Fall
08. Die With The Hammer
09. Re - Incarnation
10. Mirror Of A Broken Heart
11. Victory Is Mine

Hoewel Mystic Prophecy hier op de site al wel eens voorbij gekomen is, en voor ons beslist geen vreemde is, hebben we blijkbaar nog nooit een album van deze Duitse power metalband besproken. En dat is al een prestatie op zich, want met Metal Division presenteert het wisselende vijftal onder aanvoering van zanger R. D. Liapakis maar liefst hun elfde langspeler sinds het debuut Vengeance uit 2001!

Ik vermoed ook dat de meest interessante jaren en albums van Mystic Prophecy wel weer voorbij zijn. Eind jaren '00 wist de band een krachtige mix van heavy, power en thrash metal neer te zetten, die verdomd lekker klonk. Op de laatste albums echter horen we meer eenvoudige, minder agressieve, maar vooral meer inwisselbare heavy metal. Daardoor is deze band anno 2020 vooral te beschouwen als een typische Duitse heavy metalband. Raakvlakken zijn dan ook te bedenken met bijvoorbeeld Powerwolf, Grave Digger, Gamma Ray, misschien wat Helloween en Primal Fear; en als niet-Duitse bands denk ik aan Iced Earth en Dream Evil.

Sterker nog: albumopener en titelnummer Metal Division doet me in eerste instantie denken aan The Book Of Heavy Metal van die laatstgenoemde band. En dan weet je ook meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Dit is zo'n typische, episch bedoelde, midtempo metal-anthem, dat live garant moet staan voor veel vuisten in de lucht en meebrullen. Dat laatste wordt je sowieso gemakkelijk gemaakt door de pakkende en meezingbare refreinen van veel nummers. Daarna is het uptempo Eye To Eye een goed voorbeeld van de inwisselbaarheid van deze muziek: een eenvoudige compositie, zonder enige gedenkwaardige input. Deze wordt dan weer opgevolgd door de zoveelste epic over Alexander De Grote (Hail To The King) waardoor aan voorspelbaarheid niet meer te ontkomen is.

De uptempo en midtempo nummers worden zo braaf afgewisseld dat het haast wel een bedachte formule lijkt. Wanneer het tempo even wordt opgevoerd (Curse Of The Slayer, en het meest agressieve nummer Die With The Hammer) wordt de opzwepende sfeer weer direct neergeslagen middels een bijna obligaat trager nummer (Dracula, Re - Incarnation, dat me trouwens een beetje aan Crimson Glory doet denken, maar dan minder overtuigend).

Al met al zou ik dus wel meer van de agressievere en snellere Mystic Prophecy willen horen. Net als op oudere albums, ja, inderdaad. Maar goed, die tijden zijn dus voorbij, en daarmee wat mij betreft ook de relevantie van deze band. Metal Division zal door de fans wel positief onthaald worden, maar objectief gezien ontstijgt het album nauwelijks de middelmaat, ondanks de onmiskenbare kwaliteiten van de ervaren muzikanten. Metal Division wordt nog wel gered door de spetterende productie, en de sterke vocale prestatie. Beide van boegbeeld Liapakis; jammer dat hij dat niet heeft weten mee te nemen in de composities.

Roberto Dimitri Liapakis - Vocals

Markus Pohl - Guitars

Joey Roxx - Bass