Art Of Pain - Foretell

Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 23-03-2017

01. Unleash Me
02. River Stay
03. Deathmen's Bell
04. Art Of Pain

Art of Pain is opgericht in 2012 door gitarist Tjaard Walstra en zanger Hans Kuypers. De twee heren wilden oldschool heavy metal met speed, thrash en death metal invloeden maken, echter wel met melodieuze zanglijnen. Na een drietal jaar werd de ritmesectie alsmede Hans vervangen. Art of Pain werd versterkt met zangeres Janneke de Boer (ex-Sephyros), bassist Ronald Mous en drummer Lennart Hoeksma. De band begon weer op te treden in de nieuwe (en huidige) formatie en werd geselecteerd voor de Groningse metal battle voorronde, die ze wisten te winnen. Saillant: dit jaar deed de band weer mee, maar nu in Friesland, en zonder te winnen.

De band speelde ook al langer met het idee om eens wat materiaal vast te (laten) leggen, nu een stabiele line-up weer een feit was. Er werden dan ook een paar nummers opgenomen, zodat in de loop van 2016 EP Foretell gestalte kreeg. Ook werd voor Unleash Me al in het voorjaar van 2016 een video opgenomen. Foretell zou uiteindelijk in oktober van dat jaar verschijnen. Helaas heeft het even geduurd voor wij de EP te pakken kregen. Overigens had ik toen al wel kennis gemaakt met de muziek van deze band; op 5 juni zag ik ze optreden in PoGo.

De band zegt zelf in muzikaal opzicht beïnvloed te zijn door bands als Megadeth (Tornado Of Souls wordt regelmatig live gespeeld), en het duo Sanctuary en Nevermore. Amerikaanse, technische onderlegde (snelle) metal dus. Kort door de bocht gesteld hoor ik daar op Foretell weinig van terug. Eerder worden we getrakteerd op klassieke heavy metal, waarin sporadisch wat thrash-elementen verwerkt zijn. Echt technisch wordt het nergens, en ook het tempo ligt niet altijd even hoog. Waar dat wel gebeurt blijkt helaas al snel dat vocaliste Janneke dat tempo niet kan bijbenen, en naar mijn idee te hoog wil gaan zingen. Opener Unleash Me laat dat bijvoorbeeld horen.

Zij komt beter tot haar recht wanneer ze niet met het tempo van de muziek mee hoeft, dat bewijst het langzamere en meer melodieuze River Stay. Dit ballad-achtige nummer is weliswaar enigszins afwijkend van de overige drie, maar ik vind het goed om de zangeres ook op deze manier te horen. Het valt des te meer op, omdat hierna in Deathmen's Bell de zang behoorlijk vervormd wordt, en in de snelste stukken geen zang zit. Het blijkt een heet hangijzer; ook ik vind dit een opvallend aspect van Foretell.

Zozeer zelfs dat ik bijna vergeet om het ook over de muziek te hebben. Het gitaargerichte instrumentale gedeelte is namelijk prima verzorgd, en ok, dan moet ik af en toe toch wel aan Megadeth denken, zoals in de instrumentale stukjes van het zojuist genoemde Deathmen's Bell. Een lekker kort maar krachtig nummer, en het meest eigentijds klinkend van de vier hier. Afsluiter Art Of Pain neigt weer wat meer naar de old school heavy metal van de opener, maar bevalt me net wat beter. Met een positieve rol voor de gitaarsolo's.

Art Of Pain kan me niet volledig overtuigen van hun kunnen. De composities mogen wel wat spannender, en ook aan de afstemming met de vocalen mag wat mij betreft nog wel gewerkt worden. Maar goed, daar is Foretell dan ook een debuut voor. Potentie is er zeker!

Janneke de Boer – Zang

Javier Lizana Cabello – Gitaar

Tjaard Walstra – Gitaar