Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 15-01-2020

04. It's All Over
05. In The Shadows
06. We Lost A Lot Of Blood Today
07. Vulture Culture
08. Two Wolves and One Sheep
09. Feeling Is Believing

Ik dacht op voorhand dat het heel lastig kon gaan worden om iets over Bombus te gaan schrijven dat al niet eerder geschreven is. Dit Zweedse gezelschap is actief sinds 2008, en gedurende de voorgaande drie albums zeer stijlvast gebleken. Vulture Culture is album nummer vier in de rij, en dan blijkt toch dat er inmiddels wel wat veranderingen zijn opgetreden.

Zo heeft Bombus tegenwoordig een vijfde bandlid: in de vorm van Simon Solomon (net als bassist Ola trouwens ook ex-Witchcraft) is de band een derde gitarist rijker. En dat lijkt dan toch wel tot een wat andere dynamiek te leiden. Het zorgt voor een wat voller geluid, meer power, terwijl tegelijkertijd wat vaker gebruik wordt gemaakt van melodie, en soms zelfs van spacey elementen. Dat klinkt inderdaad tegenstrijdig misschien, Bombus laat me hier dan ook met gemengde gevoelens achter; dat wil ik als conclusie wel alvast weggeven.

Albumopener A Ladder - Not A Shovel laat die schijnbare tweedeling van Bombus goed naar voren komen. Het nummer begint overrompelend, doordat alles dat maar snaren heeft optimaal ronkend wordt ingezet. Bombus betekent niet voor niks hommel, dat geluid wordt met verve nagebootst. Gaandeweg wordt het nummer steeds melodieuzer, en naar het einde toe ronduit psychedelisch. Ik mag dat graag horen. Daarna wordt (You Are All Just) Human Beings gedomineerd door een gitaarlijntje waarbij het onmogelijk is om niet aan AC/DC's Thunderstruck te denken. Opnieuw dus die melodieuze touch, maar toch is ook dit stiekem een kneiterhard beukend nummer.

Mama is dan juist in aanleg wel heel erg catchy. Ik denk precies dat dit er voor zou kunnen zorgen dat de ruw ronkende rock wat beter te behappen gaat zijn. Natuurlijk, ik hou van die volvette gruizige grooves en het betere beuk- en hakwerk. Maar voor de afwisseling is het toch ook wel lekker om eens te kunnen meebrullen of alleen maar dansen, of zelfs een meer 'gevoelige' kant van een band te horen. Al wordt het mij met It's All Over of Two Wolves and One Sheep bij vlagen toch net wat te cheesy. Het is een min of meer nieuw aspect van de muziek van Bombus dat bij mij een beetje blijft knagen.

Gelukkig wordt dat met bijvoorbeeld In The Shadows, titelnummer Vulture Culture (heerlijke drive) en afsluiter Feeling Is Believing nog redelijk goedgemaakt. Maar als geheel vind ik Vulture Culture geen overtuigend album. Er staan een paar heerlijke tracks op, maar toch ook wel een paar die ik niet helemaal vind passen bij de Bombus die ik eerder wist te waarderen. Ook vind ik de consequent rauwe zang niet altijd (meer) passen bij de beduidend melodieuzere muziek (zoals ik bij bijvoorbeeld High On Fire ook vaak beleef). Het Zweedse gezelschap begeeft zich in mijn beleving op een hellend vlak; de tijd zal leren welke kant dat op gaat.

Fredrik Berglund "Feffe" - gitaar, zang

Mattias Jacobson "Matte" - gitaar, zang

Peter Asp - drums