Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 08-05-2021

03. Albrionlilly
04. Hollergoblin
05. Keinehora
06. Speedball Sorcerer
07. Weatherworker
08. Dracula Practice

Book of Wyrms, opgericht in 2014, afkomstig uit Richmond, Virginia, USA, is terug voor deel drie van hun psychedelische metal, Occult New Age. Ik had nog nooit van de band gehoord, maar de promo maakte me toch wel nieuwsgierig, een eerste luisterbeurt deed de rest.

Met een basis gebouwd op groovende riffs, pakkende hooks en etherische vocalen brengt de band vrij klassieke, degelijke, bluesy stoner met een doomvibe, maar vooral een heerlijke psychedelische uitstraling. Met acht titels en 41 minuten muziek hoeven we geen uitgesponnen tracks te verwachten (met uitzondering van Hollergoblin), maar vrij compacte, degelijk in elkaar zittende composities. Met de geest vastbesloten om een ​​solide sonische avontuur uit te brengen, heeft Book of Wyrms zichzelf de stratosfeer in geduwd en hun geluid verbeterd ten opzichte van hun vorige albums. Het resultaat is een alleraardigst album, gegarandeerd om fysiek mee te doen met de pakkende grooves.

Het zijn vooral de bluesgerichte old school doom riffs die de schatplichtigheid aan de oude meesters Black Sabbath (luister maar eens naar het begin van Speedball Sorcerer) verraden, gecombineerd met een stoner / psychedelische benadering, en onder fuzz verborgen melodieën. Als kers op de taart zijn er nog de sinistere synthesizer-partijen, die een soort van old school futuristisch tintje meegeven. Ook vergelijkbaar met de klassieken is het basgitaargeluid, dat vooral opvalt wanneer de gitaar een solo speelt, om de opengevallen ruimte op virtuoze wijze in te vullen. Ook is daarmee veel ruimte voor de al genoemde synthesizers, die voor een heerlijke sinistere atmosfeer zorgen.

Het album opent met Meteoric Dagger, lekker vlot en swingend - mede met dank aan de basgitaar - een degelijke hoofdriff en melodieus leadwerk. De zang van Sarah lijkt wat dunnetjes in de mix te liggen, maar dat past toch eigenlijk wel. Haar stem leent zich denk ik niet voor een hoofdrol. Met Colossal Yield lijkt het geluid iets meer richting metal te gaan, maar uiteindelijk blijkt juist een Led Zeppelin-groove hier de hoofdrol op te eisen. Al zijn de verrassende space-rock-achtige synths ook nooit ver weg. Het langere, trage Hollergoblin (vooraf gegaan door intermezzo Albrionlilly) is het scharnierpunt van het album, waarna vooral bluesgedragen stoner het voortouw neemt. Met afsluiter Dracula Practice als zeer sprekend voorbeeld.

Book Of Wyrms is niet de meest spannende band in het heavy / blues / rock / stoner-genre, maar ik heb evengoed genoten van Occult New Age. Het geluid voelt heerlijk vertrouwd aan, als een warme deken op een koude, gure, winderige avond: het is soms net even wat je op dat moment nodig hebt. De kundigheid van de muzikanten en zangeres, ook als componisten, staat wat mij betreft buiten kijf. Dit is een goed album voor de liefhebber van klassieke stoner / doomrock.

Chris DeHaven - Drums, Percussion

Sarah Moore Lindsey - Vocals, Synthesizer

Jay "Jake" Lindsey - Bass, Synthesizer