Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 02-08-2023

06. Thousand Wolves (intro)
07. Chosen to Dwell Above the Ruins
08. Blessed are the Destroyers
09. Servitor Epitaphium
10. Dominator Triumphant
11. Lightning Breaks [Plasmatics cover]

Illum Adora is een Duitse black metalband onder aanvoering van ene Hurricane Hellfukker - zondagse naam Dennis Freiberger - die het enige constante bandlid is. Hij is degene die de gevoelige liedjes op sfeervolle wijze bij elkaar zingt. Niet dus. Dit is black metal van het meest onzuivere water, zo onrein, smerig en godslasterlijk als maar kan. Daarnaast ook puur, rauw en eerlijk. En dat al sinds 2011.

Het heeft het Poolse label Fallen Temple behaagd om de allereerste twee demo's van dit 'gezelschap' opnieuw uit te brengen - voor het eerst op CD onder de titel Non Serviam Black Metal. Dit is de omschrijving die de band zelf aan z'n muziek geeft, waarbij Non Serviam zoiets betekent als 'ik zal niet dienen',als uiting van de vrije wil. Kort door de bocht is dit no-nonsens old school black metal, zonder moderne fratsen, maar zoals het genre ooit bedoeld is.

De eerste vijf tracks bestaan uit Begotten (2015) en de volgende zes komen van Unchained From Slavery (2016). Vandaar dat je als track zes zomaar een intro kunt tegenkomen. Ook een geinig detail is dat beide oorspronkelijke demo's eindigden met een cover, niet genre-eigen, maar wel eigen gemaakt. Alles bij elkaar goed voor bijna vijftig minuten aan ijskoude zwartblakering.

Eigenlijk weet je na opener Begotten (hierboven) al meteen waar je aan toe bent. Zo rauw, smerig en primitief - serieus werk voor de old school-adepten. Astral Wings en Oderint, Dum Metuant gaan op dezelfde weg voort, daartussen was Those No Longer There een relatieve adempauze vanwege een minder martelende snelheid. Ik vind dat ene nummer in het middentempo best wel ff lekker.

Vanaf Chosen to Dwell Above The Ruins lijken we iets meer richting black 'n' roll te gaan. De muziek is nog altijd ruig, maar wel wat meer gestructureerd, minder chaotisch. Dit nummer laat zelfs een afgewogen atmosferisch middenstuk horen. De primitiviteit van de eerste demo lijkt er een beetje van af, de navolgende nummers laten een behoorlijk betere indruk achter. Ook het geluid, de productie, gaat daar in mee. En eerlijk is eerlijk, deze aanpak bevalt me een stuk beter. Luister hieronder maar eens naar Blessed Are The Destroyers.

Ik heb geen idee hoe Illum Adora tegenwoordig klinkt, welke weg de band na die eerste twee demo's is ingeslagen. Maar mocht dit een ontwikkeling inzetten, ben ik wel benieuwd waar de band is uitgekomen. Voor nu is het hinken op twee gedachten, of twee gezichten van deze band.

Hurricane Hellfukker - Vocals

T. Vogt - Guitars, Bass

Hellbastard - Drums (tracks 1-5)