Live review Lordi, Dirty Passion, Hollywood Groupies

Gepost in Specials door Peter van der Wielen op 12-03-2015

Opgewonden vanwege het feit dat ik dan toch eindelijk een Eurovisie Songfestival-winnaar live mag gaan aanschouwen, vertrek ik richting Dynamo te Eindhoven (is uiteindelijk toch mijn thuishaven). Er staan binnen al wat fans te wachten, blijkbaar waren die er al redelijk vroeg in de middag, maar deze moeten toch wachten want de deur (tot de zaal) gaat pas om 19:00 uur open. De opkomst valt nog wat tegen, maar naarmate de avond vordert loopt het toch nog redelijk vol.

De opener van vanavond is Dirty Passion uit Malmö, Zweden. Ik had er nog nooit van gehoord, achteraf ook niet vreemd want voor deze dertien in een dozijn rock loop ik niet warm. Het enige noemenswaardige is dat de zanger op het einde een akoestische gitaar pakte, begon met een Guus Meeuwis-achtig intro, dat eindigde als even zovele nummers van die band.

Hopende dat de Hollywood Groupies wat meer vuur de zaal in konden gooien, bereidde ik me hier alvast voor op. Maar niets was minder waar, ook deze band vertoeft net als zovele bands in de categorie die het nooit zullen gaan maken. Jammer maar helaas deze bands hebben er mij niet als fan bijgekregen, wellicht dat de hoofdact van de avond dit wel zal gaan lukken.

Tijdens de ombouw en onder het genot van een Jupiler hoorde ik dat een van leden van Lordi voorzitter is van de Finse KISS fanclub. Of dit waar is weet ik niet, feit is wel dat het intro nummer (Gods Of Thunder) wel van KISS is. De band wordt binnengehaald door een stewardess met van die lichtstokken. Nadat iedereen op zijn plek staat, ja het valt niet mee op die plateauzolen, begint de band met "Nailed By The Hammer Of Frankenstein". Met mijn camera in de aanslag sta ik toch met enige verbazing te kijken naar deze figuren. Ondanks dat er eigenlijk maar bij de eerste drie nummers gefotografeerd mag worden??!! lukt het me toch om tijdens de hele show wat plaatjes te schieten, (als huisfotograaf heb je soms wat voordelen). Ook hun grote hit "Hard Rock Hallelujah" van het al genoemde Songfestival komt al als derde nummer voorbij. Überhaupt dat ze ooit gewonnen hebben verbaasd me nog steeds, zeker met dit nummer.

Jammer genoeg moet ik toch zeggen dat het me muzikaal toch allemaal wat tegenvalt. Wel is te horen welke band van invloed is geweest op het hele Lordi gebeuren. Ik heb het er al eerder over gehad: KISS. De mannen van KISS gebruiken dan alleen make-up, en Lordi maakt gebruik van maskers. Ik moet wel zeggen dat ze qua amusementswaarde hoog scoren, ze houden de mensen wel bezig. Zo verkleedt de zanger zich regelmatig, of een ander masker, of een pak met vleugels. Dan is hij weer slager en sloopt een skelet. Ook de drummer heeft een magisch moment als hij een doek met doodshoofd aangereikt krijgt en dan als een soort Hans Klok dat doodshoofd achter het doek laat zweven. Na 19 nummers houd de band het voor gezien, en ik ook.

Conclusie: ik ben achteraf toch blij Lordi gezien te hebben, niet vanwege de muziek, maar geamuseerd heb ik me zeker. Helaas zal ook Lordi mij als fan moeten missen. Maar ik kan de band toch mooi van mijn bucketlist afvinken.

Dynamo Rock & Metal Cafe [NL], Lordi [FI]