Live review: Taake + Dominanz + Orkan @ LuxorLive, Arnhem

Gepost in Specials door Eric Visceral op 16-10-2015

Het is zondagavond, 11 oktober 2015, en de klok geeft aan 18.22u als ik op station Arnhem Centraal arriveer. Ik ben nog half gaar van de dag ervoor. De dag dat Geldersch Metal Treffen zijn 8e verjaardag vierde en het feestje waar ik veel mensen heb gezien die ik vanavond ook tegen zou gaan komen. Nadat de deuren zijn geopend is het echter nog 3 kwartier wachten geblazen alvorens de eerste band zou gaan spelen. Wat betekent dat ze ruim een kwartier te laat zijn begonnen.

Echter weten de heren van Orkan wel een fijne set weg te zetten, ondanks de magere opkomst die er zich, op het moment van spelen, in de zaal bevindt. Het geluid bij deze (voor mij onbekende band) is degelijk te noemen, maar verdient niet écht een schoonheidsprijs. Bij de opening van het eerste nummer komt Hoest (Taake) het podium op en werpt samen met zanger Einar (Orkan) een tamelijk scheve en koude krijs de zaal in, waarna Hoest ook direct het podium weer verlaat… het sfeertje is gezet! Verder niet bijster bijzonder, maar wel een aangename set van 40 minuten later, vinden de heren het om 20.22u mooi geweest en is de set ten einde.

Een kleine 15 minuten later is het voor de heren van Dominanz tijd om het podium te bestijgen. Het geluid dat deze vrolijke heren voortstuwen, vind ik een beetje vergelijkbaar met een mix tussen Immortal en Dimmu Borgir en het klinkt best gesmeerd allemaal en er stuiteren dan ook allemaal catchy melodietjes uit de speakers in het Luxor. Wat wel vraagtekens bij mij en heel veel anderen uit het publiek oproept, is het moment dat er vanuit het niets een kerel in een bananenpak het podium op komt gerend en een dansje doet. Waarna een paar seconden later ook een tweede kerel het podium opkomt. Deze gehuld in niets anders dan een lendendoek-like ding om z’n middel en verder kwam door zijn uiterlijk, de vergelijking met ‘onze lieve Heer’ wel behoorlijk naar voren. Wat ‘Jezus’ tegen bananen heeft weet ik niet, maar nadat hij de persoon in bananenpak een aantal keer (met een denkbeeldig voorwerp) zijn kop in heeft gebeukt, vertrekken ze beiden van het podium en je hoort of ziet niets meer van ze. Behoorlijk WTF-momentje dus! Vooral ook omdat de rest van de band ook bloedserieus blijft en er na het nummer ook gewoon geen woord over wordt gesproken van wat er zich zojuist had afgespeeld. Dit raadsel zal altijd onopgelost blijven denk ik! :P Om 21:15u is het ook voor Dominanz tijd om te stoppen.

De zaal is al behoorlijk gevuld als om 21:55u dan toch eindelijk het lange wachten ten einde komt en Taake het podium betreedt. Het is toch wel erg duidelijk dat 80% van het aanwezige volk is gekomen voor deze band, want vooraan bij het podium is het een drukte van je welste. Taake heeft een erg goed en helder geluid in tegenstelling tot zijn 2 voorgangers waar het geluid het op een paar kleine vlakken een beetje liet afweten. Hoest en zijn gezelschap zijn goed op dreef en het is voor mij een waar feest van herkenning als er een best aantal nummers van Bjoergvin de zaal in worden geslingerd. (Enige album van Taake dat IK echt door en door ken.) Het publiek gaat uit z’n dak en vanaf achter in de zaal (waar ik sta) zie je dan ook aardig wat hoofden op en neer gaan. Bij het nummer “II” van de Bjoergvin plaat, wordt er onverwacht een luidkeelse “ALLAH AKHBAR” de zaal in gesmeten, waardoor er een 2e WTF-moment wordt bewerkstelligd deze avond.

Op het moment dat het nummer Myr wordt aangekondigd, volgt er een juich-salvo vanuit het publiek. De befaamde banjo wordt om de schouder gedaan en halverwege het nummer volgt er een banjo-solo (die helaas niet erg goed uit de verf komt, wat ERG jammer is!) Dit is echter het enige minpuntje van de eigenlijk feilloze set die Taake vanavond weet neer te zetten. Tegen de tijd dat er het eind naderen, komt de zangert van Orkan het podium op en krijst nog een paar lijnen tekst mee en als er daarna nog een toegift wordt gegeven, is het om 23:09u einde verhaal en houdt ook Taake het voor gezien.

Dominanz [NO], Luxor Live [NL], Orkan [NO], Taake [NO]