Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 25-06-2017

06. Lines
07. Midnight Runaway
08. Saturn
09. Skeletons
10. The River
11. Whiskey

Eigenlijk weet ik verrassend weinig over de Amsterdamse moderne (hard)rockband Red Eyes. De band zette zichzelf op de kaart vanaf 2012 met debuutalbum Obey the Beast, en aansluitend aansprekende optredens. Dat laatste doet de band veel en graag, zodat een tweede album er wat bij in leek te schieten. Ook dreigde de band even uit elkaar te gaan, zodat een opvolger helemaal op de tocht kwam te staan. Toch kwam het daar gelukkig wel van: op 1 mei van dit jaar, vijf jaar na de voorganger, presenteerde het Amsterdamse kwartet in dezelfde bezetting z'n tweede plaat met de titel The Red Album.

Het album wordt geopend met het lekker energieke Amsterdam; slim om te kiezen voor een lekker swingende, maar toch korte en compacte beuker. Baby Girl zet daarna vol in op de aanstekelijke groove. Logisch dat deze is verkozen tot single / video, want het is echt een enorm pakkend nummer. De ooh ooh ooh's in het refrein zijn misschien net iets te veel van het goede, maar dat heb ik Red Eyes met terugwerkende kracht vergeven, want Baby Girl is inmiddels een van mijn favorieten van het album gebleken.

Die eerste twee tracks maken dan ook direct duidelijk waar de hardrock van Red Eyes voor staat: genadeloos knallen, en nog genadelozer grooven! Met Bad Bones en Juice Dog wordt die lijn dan ook ondubbelzinnig doorgetrokken. Naast het heerlijke gitaarwerk - zowel de riffs als de solo's - en een opzwepende ritmesectie gelden voor mij ook de opvallend aanwezige vocalen als sterke troeven voor deze Nederlandse rockmachine. Ter vergelijking moet ik opvallend vaak denken aan Extreme, de Amerikaanse band die in de eerste helft van de jaren '90 furore maakte met een al even aanstekelijke mix van opzwepende als swingende rockmuziek.

Dit niveau wordt met schijnbaar gemak het hele album lang volgehouden. Dat Red Eyes ook een rustpuntje niet schuwt blijkt uit het wat langere en prachtig opgebouwde The River, dat een zeer subtiel begin kent. Zo blijkt Red Eyes niet alleen uit te blinken in een spetterende uitvoering van de energieke liedjes, maar ook in compositorisch opzicht wel een en ander in z'n mars te hebben.

Met afsluiter Whiskey haalt de band nog een keer alles uit de kast om de luisteraar mee te sleuren in de wereld van hun grenzeloos energieke en swingende hardrock, en laat ik ook gelden als een van mijn favorietjes van het album. Het nummer spettert, groovet en knalt dat het een lieve lust is; waarbij zich wel weer nadrukkelijk de vergelijking met eerder genoemde band opdringt. Dat geldt wat mij betreft overigens als pluspunt hoor.

Als conclusie lijkt het me overbodig om te melden dat ik van begin tot eind genoten heb van een lekker swingend rockalbum. Stevig geworteld in traditionele grondbeginselen geven de Amsterdammers er een eigen(tijdse) draai aan. Het wordt tijd dat ik Red Eyes eens op het podium bezig ga zien!

Yordi Lopez - gitaar

Mathieu Martel - gitaar

Lucas Pruim - zang, bas