Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 02-02-2017

08. Kill Ritual
09. Hallelujah
10. Laughing with the Dead
11. Kingdom Of The Night (bonus)
12. Bucket List (bonus)

Healed by metal ... we rock!!!

Grave Digger nu nog moeten introduceren is zinloos, overbodig. De band zwerft al meer dan 35 jaar rond over deze aardbol, zonder daarop voor noemenswaardige verschuivingen te zorgen. Studio-album nummer 18 Healed By Metal - wat een exemplarische titel - zal daar nauwelijks verandering in brengen verwacht ik zo.

Zanger Chris Boltendahl - sinds jaren de enige constante factor - en de zijnen wijken geen duimbreed van de al jaren geleden ingeslagen richting. Aanstekelijke, oerdegelijke, typisch Duitse power metal is waar we het mee moeten doen. De band blijft daarmee trouw aan zichzelf, en daarmee natuurlijk ook aan de nog altijd indrukwekkende fanschare; in het thuisland dan toch.

De hoeveelheid Duitse fans ten spijt, Healed By Metal is uiteindelijk toch gewoon regelmaat troef. Juist misschien wel meer dan ooit. Want Grave Digger heeft in z'n langjarige bestaan zeker mindere albums gemaakt, maar toch ook wel betere. Dus dan krijg je, inderdaad, middelmaat. Er staat geen enkele track op het album waarbij ik opveer van mijn stoel van verrassing; daarentegen staat er ook geen een op die ik zou kwalificeren als slecht.

Daarmee lijkt Grave Digger HET toonvoorbeeld van de veelgenoemde Duitse degelijkheid; stiekem zit daar ook wel wat in. Lawbreaker, Call For War, The Hangman’s Eye en Kill Ritual zijn voorbeelden van lekker opzwepende metaltracks, die menig liefhebber zal kunnen waarderen. Juist bij opener en titelnummer Healed By Metal en afsluiter van het reguliere album Laughing With The Dead (lekker dreigend) gaat de voet van het gaspedaal, ten gunste van een marcherend tempo, en een belangrijke rol voor een epische insteek: hier kunnen de vuisten in de lucht om lekker mee te brullen.

Dit is bij uitstek de muziek waar de fans uit met name het thuisland van zullen smullen. En daar is ook helemaal niks mis mee, Grave Digger moet gewoon doen waar het goed in is: ongecompliceerde, toegankelijke metal-liedjes maken. Opmerkelijk vind ik trouwens dat ik de twee bonustracks hier tot de betere nummers van het album vind horen....

Chris Boltendahl - Vocals

Stefan Arnold - Drums

Jens Becker - Bass