Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 17-10-2016

07. Let There Be Steel
08. Chaos Unleashed
09. The Dead Walk The Earth
10. Beyond The Gates Of Nineveh
11. Iron Donkey

"Let there be metal, let there be Sacred Steel"

Dit jaar of volgend jaar (de bronnen zijn het niet helemaal met elkaar eens) vieren de Duitse power metallers van Sacred Steel het twintigjarige bandjubileum. Ondanks dat langjarige bestaan, en het eerder deze maand uitbrengen van het negende studio-album Heavy Metal Sacrifice is dit stiekem eigenlijk gewoon een undergroundband, en in eigen land een cultband. De band leeft zich uit in onvervalste 'true' heavy metal - of zo je wil power metal - met een lekker oubollig episch karakter.

Ook op dit negende album stoeit de band weer vrolijk met elementen uit andere metalen genres, maar raakt nooit ver verwijderd van de basis. Verwacht vlotte riffs, invloeden uit de speed metal, pakkende melodieën en uiteraard meezingbare refreintjes. De ene keer springen de muzikanten uit de band met agressieve uitspattingen, een ander moment gaat het er een stuk logger en trager aan toe en komt de band behoorlijk episch uit de hoek. Niet echt doom, maar toch wel wat zwaarder aangezette klassieke metal met een bombastisch karakter.

En altijd is er natuurlijk de onvermoeibare en onverwoestbare zang van de immer herkenbaar klinkende (want niet zo toonvaste) Gerrit Mutz. Ik heb geloof ik nog nooit iemand met zo veel overtuiging zo onvast horen zingen. Het past echter wonderwel bij deze muziek; en de houding en het doorzettingsvermogen van de man mogen natuurlijk ook best gewaardeerd worden.

Daar waar de voorganger The Bloodshed Summoning (indertijd hier ook besproken) het nog vooral moest hebben van snelheid en agressie, gaat hier op Heavy Metal Sacrifice het tempo juist bewust regelmatig naar beneden. Natuurlijk, de speedy heavy metal beheerst Sacred Steel nog altijd, zoals nummers als titelnummer Heavy Metal Sacrifice, Hail The Godz Of War, The Dead Walk The Earth en de snelle passages van Vulture Priest en Let There Be Steel ondubbelzinnig bewijzen.

Tussen Intro (Glory Ride) en het wat overbodige klinkende afsluitertje Iron Donkey krijgen we negen prima klassieke heavy metal-tracks voorgeschoteld. Met zowel knipogen naar de NWOBHM als epische/doomy heavy metal is dit een plaat naar mijn hart. Dat het kwalitatief niet constant even sterk is neem ik voor lief, het metal-hart op de juiste plaats en de onwrikbare liefde voor de old school heavy metal maken veel goed.

Gerrit P. Mutz – zang

Jonas Khali – gitaar

Jens Sonnenberg – gitaar