Gepost in Reviews door Chris van der Aa op 15-06-2020

08. Suicide Is Progress Master (Ft. Jørgen Munkeby)
09. Beautiful
10. Prelude To The Downfall
11. Lost
12. The Divine Punishment

In horror we trust

The Outsider is een eenmansproject dat begin 2016 werd opgericht, begonnen als een symfonische death metalband met muzikale invloeden uit het Midden-Oosten voor de eerste releases, sterk beïnvloed door bands als Therion, Septicflesh, Fleshgod Apocalypse en Rotting Christ. Het geluid voor dit eerste tijdperk bevat ook een klein vleugje experiment, serialisme en twaalftonige technieken.

In 2019 kondigde The Outsider een verschuiving aan in de muzikale richting van het project, die veranderde in een extreme avant-garde metal act, waarbij invloeden uit een breder spectrum werden overgenomen en er meer werd geëxperimenteerd binnen de muziek, evenals een intensief gebruik van niet-tonale en dissonante solo's, akkoorden en melodieën. Zonder overigens in te boeten op de orkestrale en Oosterse invloeden die op de eerdere releases te horen waren. In april 2020 werd een tweede album uitgebracht dat onder deze nieuwe muzikale richting ging, getiteld From Ancient Gods and Forbidden Books, nu geworteld in death, black en doom metal, en met invloeden van jazz en zelfs drone, evenals een elektronische touch.

Dit album is ook opmerkelijk vanwege het zogenaamde acht-dimensie-effect op sommige nummers (een effect dat, wanneer je met een koptelefoon luistert, sommige nummers rond je hoofd laat draaien), vooral te vinden op het nummer The Headless Horror, evenals een echt koorensemble en een 'pre-hispanic' instrumentenensemble. Het album wordt sterk beïnvloed door bands als Sigh, King Crimson, Ihsahn, Voivod en componisten als John Zorn, Krzysztof Penderecki en Olivier Messiaen, naast de al eerder genoemde invloeden van het eerste album. Ik denk dan toch al gauw aan een soort van filmmuziek, en ook daar zijn zeker overeenkomsten in terug te vinden.

De bijbehorende teksten van dit project zijn obscuur. Een deel ervan is sterk geïnspireerd door de kosmische horror-schrijfstijl van H.P. Lovecraft, vooral die van het eerste album. Voor deze opvolger zijn door Lovecraft geïnspireerde teksten nog steeds aanwezig, maar het concept van het album gaat over horror die te vinden is in de mensheid, de samenleving, de menselijke psyche, maar ook in donkere scifi-scenario's en mythologie. Uiteraard leent deze thematiek zich uitstekend voor de zojuist genoemde filmische aanpak.

Zeker het symfonische, cinematische aspect zorgt er voor dat de muziek van The Outsider enorm druk is. Er gebeurt echt heel veel, direct vanaf opener I Belong To The Stars zit mijn hoofd al helemaal vol met een stortvloed aan indrukken. Een 'rustige' luisterbeurt lijkt onmogelijk, maar gelukkig zit niet elke track constant volgepropt met alle mogelijkheden die The Outsider te bieden heeft. Bringers Of The Apocalypse laat zich al iets rustiger beluisteren, al blijft de sfeer wel hetzelfde. Dat is iets dat wel heel goed gedaan is vind ik: ondanks de overdaad aan technisch vernuft komt de donkere atmosfeer wel heel goed tot z'n recht hier. Luister daarvoor maar eens naar Nine Worlds Down, dat een heerlijk dreigend nummer is.

From Ancient Gods and Forbidden Books is niet een album dat ik snel zal opzetten voor mezelf. Door de veelheid aan indrukken, en het horen van veel muzikale input waarvan ik de herkomst niet kan thuisbrengen, word ik onrustig bij het langdurig luisteren naar deze muziek. En dan duurt het album ook nog eens bijna zeventig minuten lang. Ik hoor zeker hoe technisch geweldig dit allemaal in elkaar zit, maar belangrijker vind ik het gevoel en vooral de atmosfeer. Met dat laatste zit het juist heel goed hier, en dat zorgt er voor dat ik toch een overwegend positief gevoel aan het album over houd.

The Outsider - all instruments and voices